طراحی سالن کنفرانس، همایش و آمفی تئاتر

طراحی و ساخت سالن کنفرانس با شرکت طنین سیما - طراحی سالن کنفرانس اداری - طراحی و تجیهز سالن کنفرانس - طراحی سالن جلسات - پلان سالن همایش


طراحی سالن همایش و کنفرانس اهمیت ویژه ای برای شرکت‌ها، سازمان های کوچک و بزرگ و دولتی و خصوصی و بسیاری از مجتمع‌های تجاری مدرن دارد. سالن همایش و آمفی تئاتر برای برگزاری جلسات، اجتماعات، مهمانی‌ها، برنامه ها و در بعضی سالن‌های خاص‌تر که برای سینما طراحی شده اند برای تماشای فیلم استفاده می‌شود.

از جمله مکان‌های معروف که از این فضا استفاده می‌کنند می‌توان به سالن همایش‌های اسلامی، مجلس شورای اسلامی، سازمان ملل، هتل اسپیناس، هتل استقلال، سالن همایش و کنفرانس شرکت سایپا، سالن همایش شهرداری تهران، آمفی تئاتر آتش نشانی تهران، سالن جلسه و همایش بیمارستان لبافی نژاد و… اشاره کرد. شرکت‌های کوچک، متوسط و بزرگ بنا به نیازسنجی انجام شده، اقدام به ساخت سالن آمفی تئاتر و تجهیز سالن کنفرانس و همایش با توجه به خواسته‌هایشان می‌کنند.

در ادامه با تیم مهندسی طنین سیما همراه باشید تا صفر تا صد طراحی، تجهیز و ساخت سالن همایش و کنفرانس را با هم بررسی کنیم.

طراحی سالن کنفرانس در گذشته از یک ظاهر سنتی برخوردار بود اما امروزه این سالن ها در طرح های مدرن دارای جذابیت بیشتری هستند. دلیل اهمیت سالن های کنفرانس و سالن های همایش برگزاری سمینارها و جلسات افراد مهم در این مکان ها می باشد. در دکوراسیون داخلی این سالن ها علاوه بر مواردی مانند موارد فنی و معماری باید ضوابط و استاندارد های بسیاری مورد توجه قرار گیرد.

راهنمایی طراحی سالن کنفرانس

مشاوره با کارفرما اولین قدم برای طراحی سالن همایش و طراحی سالن کنفرانس است. در این اولین قدم مواردی از جمله امکانات، قابلیت ها و توقعاتی که مد نظر کارفرما می باشد در طی همین جلسات مشاوره و راهنمایی مشخص می شوند. این جلسات مشاوره با بازدید کارشناسان از مکان ساخت پروژه و با هدف مستند سازی از وضعیت موجود همراه می باشد. کارشناسان در همین مرحله ی اول دو قسمت معماری و الکتریکال را بررسی می کنند.کارشناسان این بررسی ها را در قالب های طرح های پیشنهادی به کارفرما ارائه خواهند داد. 

این طرح ها شامل لیست قیمت، اطلاعات فنی، تجهیزات و… می شود. این طرح های پیشنهادی پیش زمینه ای برای جلسه های بعدی است تا طرح ها کامل شوند و مقدماتی که برای طراحی سالن های همایش و کنفرانس نیاز است محق گردد.

طراحی سالن همایش و کنفرانس

نقشه و پلان در طراحی سالن کنفرانس

پس از اینکه طرح های اولیه تایید شد مرحله ی بعد تهیه کردن نقشه های سالن است. این نقشه ها شامل مواردی از جمله مقاطع طولی و عرضی، نحوه ی چیدمان فضا و پلان ها می شود. به عهده گرفتن مسئولیت و انجام این مرحله از طراحی سالن همایش و کنفرانس وظیفه ی تیم های معماری است.

در طراحی سالن های کنفرانس بسیاری از موارد را باید مورد توجه قرار داد که این موارد عبارتند از:

  • استفاده کردن از رنگ های بسیار جذاب
  • محل قرار گرفتن مخاطبین و سن
  • توجه به سیستم کنترل مرکزی
  • نورپردازی
  • مبلمان
  • اجرای اصولی که مربوط به زیبایی شناسی است
  • توجه به مسیر عبور و مرور افراد
  • استفاده کردن از دیوار پوش های آکوستیک
  • توجه به سیستم های صوتی و ویدئویی
  • و…

ابعاد سالن و نفش آن در طراحی

در طراحی سالن های کنفرانس ابعاد و شکل ظاهری آنها دارای اهمیت بالایی می باشد. مواردی که به ابعاد سالن ها بستگی دارند عبارتند از: تعداد ردیف های سالن، عرض راهروها، تعداد مخاطبین، خطوط دید حضار، اندازه ی صندلی ها و…

سالن هایی که دارای ابعاد کوچکی هستند و حداکثر ظرفیت آنها 80 نفر است سالن های با کف مسطح مناسب تر است. اما سالن هایی که شامل ابعاد بزرگتری هستند قاعدتا دارای ظرفیت بیشتری نیز هستند از این رو برای دید بهتر مخاطبین نسبت به سن و دیگر کارکردهای سالن استفاده از سطوح پلکانی یا شیبدار مناسب تر است. 

اهمیت دکوراسیون در طراحی

طراحی دکوراسیون اتاق کنفرانس

دکوراسیون اتاق کنفرانس یکی از موارد بسیار مهم در طراحی سالن کنفرانس است که در هر اداره، شرکت و یا سازمان باید بسیار مورد توجه قرار گیرد زیرا تمامی تصمیمات مهم در این اتاق و جلسه گرفته می شود. هر چقدر دکوراسیون سالن های کنفرانس دارای طرح جذابی باشند به همان اندازه میزان اثرگذاری و نفوذ پذیری مطالب در افراد نیز افزایش می یابد. از جمله نکاتی که در دکوراسیون سالن های کنفرانس اهمیت بالایی دارند عبارتند از:

انتخاب صندلی و نوع چیدمان آن

 دو عامل در نحوه ی چیدمان صندلی ها دخیل است که شامل اندازه ی صندلی ها و تعیین فاصله ی بین ردیف ها برای عبور و مرور افراد می شود. نکته ی مهمی که در این خصوص باید به آن توجه کرد یک اندازه بودن فاصله ی بین ردیف صندلی ها از ابتدا تا انتها است. نکته ی دیگر اختلاف ارتفاع در بین ردیف صندلی ها برای توجه و راحتی بیشتر اشخاص است که این نکته نیز باید در طراحی سالن کنفرانس مورد توجه قرار گیرد. صندلی یکی از مهم ترین تجهیزات سالن همایش است.

تجهیزات تصویری

سیستم تصویر برداری خودکار و سیستم پخش تصویر از جمله تجهیزات تصویری می باشند. در گذشته تصویر برداری به صورت دستی توسط فیلمبردار انجام میشد اما امروزه با استفاده از سیستم های جدید به صورت خودکار چرخش دوربین به سمت فردی که سخنرانی می کند بلافاصله در شروع سخنرانی انجام میگیرد. 

برای پخش تصویر فردی که سخنرانی می کند، کنفرانس ویدئویی، نمایش فایل ها و پخش فیلم نیازمند استفاده از صفحه های نمایشی در ابعاد بزرگ می باشند. روش های پخش تصویر که از استاندارد ترین و عمومی ترین روش های پخش تصویر می باشند میتوان به استفاده از ال سی دی، ویدئو پروژکتور و صفحه های پلاسما اشاره کرد. 

مانیتور لیفت یکی از وسایل جذابی است که در اتاق کنفرانس و سالن همایش به نحوی در میز جاساز می‌شود تا هنگام نیاز بالا بیاید و روی میز قرار بگیرد.

امکان نمایش و انتقال تصاویر لپ تاپ افرادی که سخنرانی می کنند روی نمایشگرها از امکانات بسیار مفیدی است که باعث تاثیرگذاری بیشتری در جلسات می شود.

تجهیزات تصویری سالن همایش

تجهیزات صوتی

کیفیت بالای صدا در سیستم صوتی یکی از مهمترین موارد در تجهیز و طراحی سالن های کنفرانس است. این تجهیزات صوتی شامل: گیرنده، دوربین های گردان، میکروفون، منبع تغذیه، پروژکتورها، بلندگوهای سقفی و دیواری، فرستنده و آمپلی فایرهای تنظیم کننده ی صدا می شوند. تجهیزات جانبی نیز عبارتند از: نمایشگرها، تجهیزات ضبط تصویر و صدا، پورت و هاب های USB، ترجمه ی همزمان و…

سیستم کنفرانس یکی از لوازم صوتی است که جهت مدیریت جلسه بین رییس جلسه و شرکت کنندگان استفاده می‌شود.

طراحی سیستم صوتی سالن همایش

از جمله مواردی که در کیفیت صدا و طراحی سالن همایش و آمفی تئاتر تاثیرگذار است شامل زاویه ی نصب بلندگوها و میکروفون ها و نحوه ی قرار گرفتن آمپلی فایرها می شوند.

نورپردازی

مقوله ی نورپردازی از جمله موارد مهم دیگر در طراحی سالن های کنفرانس است که باید به بهترین شکل ممکن انجام شود تا تمامی افراد حاضر در جلسه برای درک بهتر و راحت مطالب تصویر واضح و روشنی از سن داشته باشند.

نکات مهم در طراحی سالن آمفی تئاتر

طراحی سالن آمفی تئاتر

انتخاب صندلی جزء اولین نکات بسیار مهم در طراحی سالن های آمفی تئاتر می باشد. سالن های آمفی تئاتر باید به گونه ای طراحی شوند که مخاطبین بیشترین احساس راحتی و رضایت را داشته باشند. قبل از هر چیزی باید بدانید که هدف از ساخت این سالن ها چیست؟ برای برگزاری همایش است یا نمایش تئاتر و فیلم و… در ادامه به نکات مهم در طراحی سالن آمفی تئاتر خواهیم پرداخت.

خط دید تماشاگران

 زاویه ی دید تماشاگران نسبت به صحنه رابطه ی مستقیمی با ارتباط برقرار کردن آنها با بازیگر و لذت بردن از دیدن بازی بازیگران دارد. برای اینکه تماشاگران بتوانند صحنه را به طور کامل مشاهده کنند ردیف صندلی ها در سالن های آمفی تئاتر معمولا به شکل انحنادار هستند.

سیستم صوتی در سالن آمفی تئاتر

 برای بهبود آکوستیک آمفی تئاتر میتوان بازتاب کننده هایی که مربوط به صدا و دیوارها است را مورد استفاده قرار داد. انعکاس صدا در سالن آمفی تئاتر و پخش موسیقی زنده باعث منعکس شدن صدا در سالن می شود که باعث احساس نزدیکی تماشاگر به گروه موسیقی و خواننده می شود که بسیار خشنودتر است.

سیستم صوتی آمفی تئاتر و سالن همایش

برای اجرای تئاتر اگر تعداد مخاطبان حداکثر 200 نفر باشد نیازی به استفاده از دستگاه های مربوط به تقویت صدا نیست و در صورت فاصله ی متوسط بین بازیگران و مخاطبان برای نمایش های معمولی استفاده کردن از تمهیدات آکوستیکی الزامی است.

شیب جایگاه تماشاگران

برای دید تماشاگران همان قدر که شیب جایگاه آنها اهمیت دارد، برای راحت تر شنیدن صداها نیز دارای اهمیت است. زیرا به دلیل خاصیت جاذب بودن زمانی که صدا از جایگاه عبور می کند بدن مخاطبین ضعیف می شود. به همین علت از طریق بازتابنده های سقفی باید حداقل شیبی را که مانع دید مخاطبین نشود را در نظر گرفت.

راهروهای سالن آمفی تئاتر

عرض راهروهای سالن آمفی تئاتر را باید بر اساس تعداد صندلی ها محاسبه کنند. ضمنا باید عرض سالن طوری بررسی شود که هنگام ازدحام جمعیت عرضی که برای راهرو طراحی شده است به افراد آسیبی نرساند. همچنین عمق، شیب و پله ها در هنگام خروج تماشاگر اهمیت دارد از این رو کف راهروها نیز باید از مصالح غیر قابل اشتعال و غیر لغزنده استفاده شود. استفاده از یک چراغ روشن مخصوص برای آگاهی از شیب در کف راهرو الزامی و مهم می باشد.

صندلی تماشاگران در آمفی تئاتر

 جنس صندلی های مورد استفاده در آمفی تئاتر باید غیر قابل اشتعال، مقاوم، راحت و قابل شستشو باشند و همینطور به دلیل استفاده از این صندلی ها برای مدت زمان طولانی و چند ساعته باید پشتی و کفی صندلی ها از فوم پیشرفته و مناسب استفاده شود. طراحی صندلی ها نیز باید با حالت های مختلف بدن متناسب باشد.

در نحوه ی چیدمان صندلی ها هم باید در فاصله ی ردیف صندلی ها زاویه ی گردش سر و چشم رعایت شود. در همین خصوص، فاصله ی صندلی ها از هم بهتر است 100 سانتی متر و فاصله ی ردیف اول تا سن هم باید کمتر از 3 متر نباشد.

تاسیسات مکانیکی و الکتریکی در آمفی تئاتر

نکته ی مهم دیگر در طراحی سالن کنفرانس تاسیسات مکانیکی و الکتریکی است که شامل جعبه ی کمک های اولیه، هواسازها، لوله کشی ها، سیستم گرمایشی و سرمایشی، کپسول و جعبه های آتش نشانی، سیستم تهویه ی مطبوع، سیستم هایی که برای اجرا روی صحنه نیاز هستند، سیستم های تصویری و نورپردازی، کابل کشی ها، سیستم نورپردازی و… می شود.

هزینه ی طراحی سالن کنفرانس به عوامل مختلفی از قبیل نوع و سبک طراحی، ابعاد و متراژ سالن بستگی دارد.

ایده هایی برای طراحی سالن کنفرانس و همایش

طراحی سالن کنفرانس در گذشته از یک ظاهر سنتی برخوردار بود اما امروزه این سالن ها در طرح های مدرن دارای جذابیت بیشتری هستند. دلیل اهمیت سالن های کنفرانس و سالن های همایش برگزاری سمینارها و جلسات افراد مهم در این مکان ها می باشد. در دکوراسیون داخلی این سالن ها علاوه بر مواردی مانند موارد فنی و معماری باید ضوابط و استاندارد های بسیاری را از جمله اهمیت طراحی سالن ها را مورد توجه قرار داد.

هدف از ایجاد این فضا ارائه کردن خدماتی ویژه به علاقه مندان و حضار می باشد به همین دلیل حل مسیرهای موجود در پلان و همچنین محل استقرار مخاطبان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. طراحی سالن های کنفرانس شامل مراحل مختلف و پیچیده ای است و افرادی که مسئولیت پیاده کردن این طرح های مختلف را بر عهده میگیرند باید دارای دانش علمی و تجربه ی بالایی باشند. در بین بخش های مختلف یک سالن کنفرانس بخش فضای اصلی آن جزء مهمترین بخش های آن می باشد. طراحی بخش فضای اصلی سالن ها شامل ملاحظات خاص و مراحل مختلفی می باشد که در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت.

دکوراسیون سالن آمفی تئاتر

دکوراسیون در آمفی تئاتر فقط مربوط به صندلی ها و مبلمان موجود در سالن نمی شود بلکه موارد دیگری از قبیل آثار تزئینی بر روی دیوارها، رنگ ها، نحوه ی چینش چراغ ها، رنگ درب ها، طراحی پرده های صحنه، دیوارکوب ها، رنگ کفپوش ها، نحوه ی شماره گذاری صندلی ها و… نیز جزء دکوراسیون آمفی تئاتر هستند.

تئاتر در فرهنگ سازی جامعه هنری تاثیرگذار است که همچنین برای آموزش های فرهنگی، سیاسی، تاریخی و اجتماعی دولت ها می تواند ابزار کارآمدی باشد از این رو طراحی و توسعه ی سالن های آمفی تئاتر در ابعاد کیفی و کمی یک مقوله ی مهم است که رعایت استانداردها در آن الزامی است.

پلان آمفی تئاتر

پلان آمفی تئاتر

داشتن پلان آمفی تئاتر به شما کمک میکند تا تمام ویژگی‌های که از یک سالن حرفه ای انتظار دارید را روی نقشه ببینید و بررسی کنید.

سوالات متداول

  1. شیب جایگاه تماشاگران در طراحی سالن کنفرانس و همایش چیست؟
    برای دید تماشاگران همان قدر که شیب جایگاه آنها اهمیت دارد، برای راحت تر شنیدن صداها نیز دارای اهمیت است. زیرا به دلیل خاصیت جاذب بودن زمانی که صدا از جایگاه عبور می کند بدن مخاطبین ضعیف می شود. به همین علت از طریق بازتابنده های سقفی باید حداقل شیبی را که مانع دید مخاطبین نشود را در نظر گرفت.
  2. نورپردازی در طراحی سالن همایش و کنفرانس دارای چه اهمیتی باشد؟
    مقوله ی نورپردازی از جمله موارد مهم دیگر در طراحی سالن های کنفرانس است که باید به بهترین شکل ممکن انجام شود تا تمامی افراد حاضر در جلسه برای درک بهتر و راحت مطالب تصویر واضح و روشنی از سن داشته باشند.
  3. در طراحی سالن های کنفرانس و همایش باید چه نکاتی رعایت شود؟
    استفاده کردن از رنگ های بسیار جذاب – محل قرار گرفتن مخاطبین و سن – توجه به سیستم کنترل مرکزی – نورپردازی – مبلمان – توجه به مسیر عبور و مرور افراد – استفاده کردن از دیوار پوش های آکوستیک – توجه به سیستم های صوتی و ویدئویی – و… .

تیم مهندسی طنین سیمامشاهده نوشته ها

مجموعه طنین سیمای پاژ متخصص در امور تجیهز سیستم صوت، تصویر و نور حرفه ای سالن کنفرانس، سالن همایش و آمفی تئاتر، سالن‌ سینما، سالن اجتماعات و ... با بیش از 10 سال تجربه در خدمت شماست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *