سیستم تصویربرداری سالن همایش و کنفرانس

تصویربرداری سالن همایش و کنفرانس


تصویربرداری سالن همایش و کنفرانس

شما به احتمال زیاد دفعات زیادی در سالن های کنسرت، آمفی تئاتر، سالن کنفرانس و یا جلسات حضور یافتید. اما آیا تا به حال به نحوه سیستم تصویربرداری این سالن ها دقت کرده اید؟ یا تا به حال در مورد اجزای سیستم تصویربرداری این سالن ها تحقیق کرده اید؟ در سالن همایش، آمفی تئاتر، کنسرت و جلسات سیستم های مختلفی و با اهداف گوناگون استفاده می شوند. یکی از این سیستم ها، سیستم تصویربرداری سالن همایش ، آمفی تئاتر و سالن کنفرانس و جلسات هستند. هدف اصلی این سیستم فارغ از محل به کارگیری آن، ضبط تصاویر جلسات، همایشها، مراسم ها و گردهمایی هاست. این تصاویر ضبط شده برای بازپخش توسط سیستم پخش تصویر یا برای مستندسازی و استفاده در آینده کاربرد خواهند داشت. با توجه به توضیحات پیش گفته و نظر به اهمیت سیستم تصویربرداری سالن کنفرانس و همایش استفاده از ادوات پیشرفته و با کیفیت امری واجب می نماید. اجزا اساسی سیستم تصویربرداری میکسر تصویر، دوربین رباتیک ، رکوردر تصویر، کنترلر دوربین و کابل کشی های مربوطه هستند. پیش ازآنکه به نحوه عملکرد سیستم تصویربرداری سالن همایش، جلسات و … بپردازیم. آشنایی مختصر با هریک از اجزا سیستم لازم می نماید.

تصویربرداری سالن همایش و کنفرانس
تصویربرداری سالن همایش

اجزای سیستم تصویربرداری سالن کنفرانس و همایش

در این بخش به معرفی اجزای سیستم تصویربرداری سالن کنفرانس و همایش خواهیم پرداخت و شما را در این خصوص راهنمایی خواهیم کرد.

دوربین رباتیک

اولین بخشی که از معرفی اجزای سیستم تصویربرداری سالن کنفرانس و همایش خواهیم پرداخت، دوربین های رباتیک می باشد. شاید تا به حال اسم این دوربین ها به گوشتان خورده باشد اما کاربرد اصلی آن ها را نمی دایند. در واقع دوربین رباتیک نوع پیشرفته دوربین های PTZ است. بنابراین قابلیت گردش افقی و عمودی بالا به همراه زوم متناسب را به کاربر اهدا می نمایند. علاوه بر این، قابلیت آدرس پذیری و برنامه ریزی (با تعریف چندین موقعیت پیش فرض یا Preset) بالایی دارند. پورت و فرمت های خروجی متنوع، فوکوس و تنظیمات نوری اتوماتیک، زوم گسترده، حسگر قدرتمند جهت کار در محیط های تاریک، پروتکل های کنترلی مختلف و انجام عملیات گردش و زوم سریع و بی وقفه از دیگر ویژگی های کلیدی دوربین رباتیک می باشد. این دوربین ها عموما با براکت های مخصوص به منظور نصب روی سقف، دیوار و یا میز عرضه می گردند. در سالن های مختلف با توجه با ابعاد سالن و چیدمان صندلی های تعداد متفاوتی دوربین نصب می شوند.

کنترلر دوربین

دومین بخشی از اجزای سیستم تصویربرداری سالن کنفرانس که به آن می پردازیم، کنترلر دوربین می باشد. از روی اسم آن می توان تا حدودی حدس زد که کاربرد این محصول به چه صورت است. کنترلر دوربین به منظور کنترل و هدایت دوربین رباتیک استفاده می گردد. در نگاه اول این کنترلرها شما را یاد کنترلرهای کنسول آتاری می اندازند. این کنترلر ها عموما دارای یک اهرم هدایت کننده (Joystick) بوده که از این طریق میتوان دوربین را هدایت کرد. علاوه بر اهرم هدایتگر کلید های کنترلی دیگری همچون Preset ، Freeze ، BRT ، Mirror و … نیز روی کنترلر موجود بوده که هریک کارکرد خاص خود را دارند. کنترلر ارتباط با دوربین ها و نظارت وی بر سیستم تصویربرداری سالن کنفرانس و آمفی تئاتر را تسهیل می نماید.

سیستم تصویربرداری سالن همایش و کنفرانس
کنترلر دوربین

رکوردر تصویر

همانطور که از نام این دستگاه مشخص است تصاویر مربوط به جلسات را رکورد یا به زبان فارسی ضبط می کند. این دستگاه تصاویر برداشت شده از دوربین رباتیک را ذخیره می نماید. برخی از از این رکوردرها تصاویر را بر روی هارد درایو و برخی دیگر بر روی دیسک های نور ذخیره می کنند. با توجه به افزایش کیفیت تصاویر و حجم آن ها رکوردهای ذخیره ساز روی دیسک نوری امروزه کمتر استفاده می گردند. رکوردهای تصاویر جدید عموما با درایوهای SSD مجهز می گردند. لذا سرعت خواندن و نوشتن به شکل قابل ملاحظه افزایش یافته و از طرفی نسبت به هارد های HDD میزان خرابی در آنها به مراتب کمتر است. رکوردرها دارای پورتهای ورودی و خروجی، قابلیت ذخیره و بکاپ گیری روی حافظه های خارجی مثل فلش مموری و هارد اکسترنال و قابلیت ذخیره تصاویر با کیفیت ها و رزولوشن های مختلف هستند.

میکسر تصویر

آخرین بخش از اجزای سیستم تصویربرداری سالن همایش و کنفرانس میکسر تصویر می باشد. یکی از مهمترین اجزای سیستم تصویربرداری همان میکسر تصویربرداری می باشد. نام دیگر میکسر تصویر، سوئیچر تصویر می باشد. میکسر یا سویچر تصویر دستگاهی است که تصاویر تمامی دوربین ها در وهله اول به آن ارسال می شوند. این دستگاه عمدتا در اتاق فرمان یا روی میز فرمان سالن قرار دارد. وظیفه میکسر دریافت تصاویر، انتخاب تصویر مورد نظر، اعمال افکت ها و تنظیمات مورد نیاز روی آن و سپس ارسال تصاویر به سمت رکورد یا تجهیزات پخش تصویر سالن است. وظیفه اصلی کنترل و مدیریت تصاویر در سیستم تصویربرداری سالن همایش، آمفی تئاتر و … بر عهده میکسر تصویر میباشد. میکسر یا سوئیچر تصاویر معمولا دارای ورودی و خروجی های متنوع، افکت ها، تنظیمات گوناگون و نمایشگر می باشند.

سیستم تصویربرداری سالن همایش و کنفرانس
میکسر تصویر
سخن پایانی

در این مقاله به طور خلاصه در مورد سیستم تصویربرداری سالن همایش ، کنفرانس و اجزای آن صحبت کردیم. این نکته را در نظر داشته باشید که هرچند اساس تجهیزات ضبط تصویر در کلیه سالنها مشترک است اما تفاوت هایی نیز در این میان وجود دارد. تصویربرداری سالن همایش، آمفی تئاتر و کنسرت عموما از طریق اپراتور اتاق فرمان کنترل می گردد. به این شکل که شخص مسئول در طی مراسمات دوربینها را به سمت مدنظر هدایت و تصویربرداری می نماید. بنابراین این شخص مسئول کنترل، مدیریت و اعمال افکت های لازم بر روی تصاویر برداشت شده و ذخیره آنها است. تصویربرداری سالن کنفرانس و جلسات اما تا حدودی با مورد بالا تفاوت دارد. به این شکل که در این سالنها عموما سیستم تصویربرداری با سیستم کنفرانس هماهنگ می شوند. به این حالت اصطلاحا سیستم تصویربرداری اتوماتیک ( Auto Tracking ) گفته می شود. در این حالت دوربین کنفرانس (PTZ) خودکار بسمت میکروفن کنفرانسی که روشن است هدایت و اقدام به تصویربرداری مینمایند. هر چند در سالن های جلسات خاص که دارای اپراتور اتاق فرمان هستند امکان هدایت دستی نیز در نظر گرفته می شود.

برای تجهیز سالن کنفرانس، همایش، آمفی تئاتر، سالن کنسرت و … می توانید با شماره 02191018646 در تماس باشید تا مشاوران ما به صورت کاملا رایگان اطلاعات لازم را در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

سوالات متداول سیستم تصویربرداری سالن همایش و کنفرانس

  1. اجزای اصلی سیستم تصویربرداری سالن همایش و کنفرانس چیست؟
    دوربین رباتیک – کنترلر دوربین – رکوردر تصویر – میکسر تصویر.
  2. دوربین رباتیک چیست؟
    دوربین رباتیک نوع پیشرفته دوربین های PTZ است. بنابراین قابلیت گردش افقی و عمودی بالا به همراه زوم متناسب را به کاربر اهدا می نمایند. علاوه بر این، قابلیت آدرس پذیری و برنامه ریزی (با تعریف چندین موقعیت پیش فرض یا Preset) بالایی دارند.
  3. کنترلر دوربین چیست؟
    این کنترلر ها عموما دارای یک اهرم هدایت کننده (Joystick) بوده که از این طریق میتوان دوربین را هدایت کرد. علاوه بر اهرم هدایتگر کلید های کنترلی دیگری همچون Preset ، Freeze ، BRT ، Mirror و … نیز روی کنترلر موجود بوده که هریک کارکرد خاص خود را دارند. کنترلر ارتباط با دوربین ها و نظارت وی بر سیستم تصویربرداری سالن کنفرانس و آمفی تئاتر را تسهیل می نماید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *