ویدئو وال

نمایشگر صنعتی ویدئو وال


ویدئو وال (دیسپلی وال)  یک صفحه ی نمایشگر بزرگ است که از تعداد زیادی نمایشگر کوچکتر ساخته شده است. در اصل، تعدادی تلویزیون یا مانیتور در کنار هم قرار میگیرند و یک ویدئو وال را تشکیل می دهند. هدف از این کار، به وجود آوردن یک صفحه نمایش یکپارچه و بزرگ است. با این حال، در اولین مدل های ویدئو وال، قاب های اصلی نمایشگرهای کوچک باعث ایجاد مشکل در یکپارچگی و عملکرد تصویر می شدند. با توجه به همین نکته، فناوری های جدید با هدف کاهش “فضای پیکسل مرده” در بین مانیتورهای کوچک معرفی شدند. امروزه برای رفع این نقص از پنل های ال سی دی(کاشی مانند)، پروژکتورهای مکعبی، یا کاشی های ال ای دی در ویدئو وال ها استفاده می شود.

این دستگاه ها در اندازه های متفاوت، از 46 تا 80 اینچ در دسترس هستند. مهمترین نکته برای انتخاب اندازه ی این نمایشگر صنعتی، توجه به محتوی و فاصله ی محل نصب ویدئو وال است. اگر این دستگاه در فاصله ی کمتر و پایین تری قرار بگیرد، تعداد پیکسل ها باید بیشتر باشد. با این کار، از دیده شدن پیکسل ها به صورت جداگانه پیشگیری خواهید کرد. رزولوشن نمایشگر نیز بستگی به اندازه ی ویدئو وال مورد نظر دارد. برای مثال، در صورتی که نیاز به یک تلویزیون شهری با کیفیت 4K داشته باشید، 4 نمایشگر فول اچ دی در حالت 2*2 نیاز شما را برآورده خواهد ساخت. معمولا از ویدئو وال ها در اتاق فرمان، اتاق اجلاس، تابلو های دیجیتال و دیگر مکان های مورد نیاز استفاده می شود.

اگرچه این فناوری های متفاوت در برطرف کردن نیاز های مشخص کاربران مزیت های به خصوصی دارند، در برخی از ویژگی ها مشابه یکدیگر هستند. تمامی مدل ها:

  • به یک کنترلر برای نمایش محتوا نیاز دارند
  • در اندازه های بسیار گوناگون عرضه شده اند (بر اساس تعداد نمایشگر)
  • به یک مکانیزم تنظیم نیاز دارند تا از این طریق تمامی نمایشگرهای تشکیل دهنده درجه ی یکسانی از روشنایی و رنگ را منعکس کنند. برخی فناوری ها در این زمینه پیشگام اند.
  • ملزم به چینش نمایشگرهای کوچک با کمترین فاصله از هم هستند تا نقصی در انعکاس یکپارچه ی تصویر بوجود نیاید.

ویدئو وال LCD

ویدئو وال LCD از تعدادی پنل اختصاصی LCD  ساخته شده است. برعکس پنل های تعبیه شده در ویدئو وال های تلویزیونی، این مدل نمایشگر صنعتی کمترین حاشیه و فاصله را بین نمایشگرهای کوچک ایجاد می کند. با این کار، یک نمایشگر یکپارچه پدید می آید. با گذشت زمان و پیشرفت فناوری، فاصله ی بین نمایشگرها کمتر و کمتر شده است. ویدیو وال های LCD، برای استفاده ی طولانی مدت ساخته شده اند. اکثر مشکلات فنی نیز توسط تولیدکنندگان پیش بینی شده است تا امکان استفاده برای چندین سال متوالی امکان پذیر باشد. در اکثر اوقات، این نمایشگرها در 24 ساعت شبانه روز و هفت روز هفته، بدون خاموشی در حال استفاده اند.

از جمله مزیت های استفاده از ویدئو وال LCD می توان به روشنایی و کیفیت تصویر بالا، و هزینه ی نسبتا پایین این محصول اشاره کرد. همچنین، عدم نیاز به داشتن محل نصب بزرگ یکی دیگر از ویژگی های مثبت آن است. یکی از اشکالات این نوع تلویزیون شهری نیز امکان از کار افتادن نمایشگر بر اثر استفاده ی طولانی مدت است. با این حال، احتمال رخ دادن این مشکل در مدل های جدیدتر کمتر است. از این محصول معمولا در اتاق های اجلاس و بحران، لابی ها، و مرکزهای آزمایش استفاده می شود.

ویدئو وال پروژکتوری(پرتو افکنی)

پروژکتورها با استفاده از تکنولوژی پرتو افکنی به جای LCD، کاربردهای گوناگونی دارند. از این نوع نمایشگر صنعتی در اتاق فرمان های شبانه روزی استفاده می شود. صنایع همگانی(مثل برق و تلفن) نیز از این مدل برای نمایش شبکه و اتصالات خود بهره می گیرند. در این مدل دستگاه از تعداد زیاد مکعب استفاده شده است که همراه با یک پروژکتور و نمایشگر عرضه می شود. شرح کارکرد آن به این صورت است: جهت پروژکتور به سمت بالا قرار می گیرد، یک آینه در موقعیت منفی 45 درجه تصویر را منعکس و به سوی نمایشگر پرتاب می کند. از این طریق، عمق مورد نیاز تصویر به شکل چشمگیری کم می شود. در ویدئو وال های مدرن تر، انعکاس تصویر از جلو هم ممکن شده است تا به فضای اضافه ی دیگری نیاز نباشد.

مزیت های این نمایشگر صنعتی شامل طول عمر بالا، کاهش احتمال از کار افتادگی، و فاصله ی کم بین نمایشگرهای کوچک است. همچنین، روشنایی محدود و نیاز به فضای نصب بزرگ از جمله نکات منفی ویدئو وال پروژکتوری است. البته، فناوری ویدئو وال لیزری اکثر این مشکلات را رفع کرده است.

ویدئو وال
ویدئو وال پروژکتوری(پرتو افکنی)

ویدئو وال LED

از ویدیو وال LED جهت ایجاد تصاویر خارق العاده استفاده می شود. روشنایی بالای این تلویزیون شهری باعث حیرت بیننده می شود. از این نوع ویدیو وال برای تبلیغات، پخش زنده و نمایش فیلم و سریال استفاده می شود. کاشی ها و پنل های تعبیه شده در این محصول شامل صدها LED نوری است. تراکم پیکسل ها از فاصله ی دور(برای مثال در اجراهای زنده) نیز حتی بیشتر می شود. روشنایی بالا، عدم وجود حاشیه بین نمایشگرهای کوچک، عمق محدود و وزن کم از جمله مهمترین ویژگی های این ویدئو وال است. قیمت و مصرف انرژی بالا نیز از جمله نکات منفی این محصول است.

سوالات متداول

  1. ویدئو وال چند نوع دارد؟
    ویدئو وال LCD – ویدئو وال LED – ویدئو وال پروژکتوری.
  2. ویدئو وال چیست؟
    ویدئو وال (دیسپلی وال)  یک صفحه ی نمایشگر بزرگ است که از تعداد زیادی نمایشگر کوچکتر ساخته شده است. در اصل، تعدادی تلویزیون یا مانیتور در کنار هم قرار میگیرند و یک ویدئو وال را تشکیل می دهند. هدف از این کار، به وجود آوردن یک صفحه نمایش یکپارچه و بزرگ است.
  3. مهمترین ویژگی ویدئو وال LED چیست؟
    روشنایی بالا، عدم وجود حاشیه بین نمایشگرهای کوچک، عمق محدود و وزن کم از جمله مهمترین ویژگی های این ویدئو وال است.

تیم مهندسی طنین سیمامشاهده نوشته ها

مجموعه طنین سیمای پاژ متخصص در امور تجیهز سیستم صوت، تصویر و نور حرفه ای سالن کنفرانس، سالن همایش و آمفی تئاتر، سالن‌ سینما، سالن اجتماعات و ... با بیش از 10 سال تجربه در خدمت شماست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *