ضوابط طراحی سالن جلسات

اصول طراحی سالن جلسات


همانطور که می دانید امروزه اغلب شرکت های موفق در زمینه های متنوع، فضایی را به عنوان سالن جلسات اختصاص می دهند. برگزاری جلسات مهم کاری و اجتماع مراجعین جزو اصلی ترین کارکرد های این سالن محسوب می شود. اهمیت این سالن باعث شده است در این مطلب از سایت طنین سیما به بررسی ضوابط طراحی سالن جلسات برای شما عزیزان بپردازیم.

به طور کلی می توان گفت امروزه شرکت ها و موسسات بزرگ به یک فضا به عنوان سالن جلسات نیاز دارند در واقع این بخش یکی از اصلی ترین قسمت های شرکت محسوب می شود. سالن جلسات مختص تعامل کارمندان با یکدیگر و برگزاری جلسات مهم کاری می باشد. تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا با اصول مهم طراحی سالن جلسات آشنا شوید.

استاندارد های طراحی سالن جلسات

در اغلب شرکت ها و موسسات امروزه داشتن یک مکانی به عنوان سالن جلسات از اهمیت ویژه ای برخوردار است. جهت طراحی سالن جلسات باید برخی نکات و موارد به صورت دقیق انجام شود. این موارد شامل محل قرار گیری مخاطبان، استفاده از مبلمان مناسب، نورپردازی سالن، سیستم کنترل مرکزی، سیستم های صوتی و تصویری، مسیر عبور و مرور اشخاص، استفاده از دیوار پوش های آکوستیک و… می باشد. به طور کلی می توان گفت استاندارد های سالن جلسات به مجموعه ای از مراحل و اجزا گفته می شود که در کنار یکدیگر قرار می گیرند و باعث می شوند سالن جلسه به بهترین شکل تمام نیاز ها را برآورده کند. در ادامه به بررسی ضوابط طراحی سالن جلسات خواهیم پرداخت:

اصول ضوابط طراحی سالن جلسات
آشنایی با استاندارد های طراحی سالن جلسات

توجه به ابعاد سالن جلسات

یکی از موارد مهم در اصول طراحی سالن جلسات بدون شک توجه به ابعاد سالن مورد نظر است. ابعاد سالن به موارد متنوعی از جمله تعداد افراد حاضر در جلسه، اندازه صندلی ها، عرض راهروها و تعداد ردیف های سالن بستگی دارد. این نکته مهم را در نظر داشته باشید در سالن جلسات کوچک طراحی با کف مسطح مناسب تر است اما در سالن های بزرگ تر به دلیل ظرفیت بالای سالن برای دید بهتر مخاطبان بهتر است از سطوح شیبدار و یا پلکانی استفاده شود.

طراحی ورودی و خروجی سالن جلسات

از دیگر موارد مهم در ضوابط طراحی سالن جلسات می توان به ورودی و خروجی سالن اشاره کرد. همانطور که می دانید اولین بخش در سالن ورودی است از همین رو باید به این بخش توجه ویژه ای داشته باشید. برای طراحی ورودی و خروجی سالن جلسات باید برخی نکات را در نظر داشته باشید این نکات شامل موارد زیر می باشد:

  • بهتر است برای جلوگیری از تجمع افراد، چند ورودی و خروجی در نظر بگیرید.
  • ورودی و خروجی ها باید به راحتی قابل رویت باشد.
  • عرض درب های ورودی باید نصف مجموعه درب های خروجی برابر باشد.
  • محل ورودی را طوری در نظر بگیرید تا در صورت تجمع افراد در صورت بروز حادثه بتوانید از خروجی اضطراری استفاده کنید.
  • بهتر است ار ورودی و خروجی جداگانه برای سالن جلسات استفاده کنید.
چگونگی طراحی ورودی و خروجی در ضوابط طراحی سالن جلسات
توجه به طراحی ورودی و خروجی در ضوابط طراحی سالن جلسات

نحوه صحیح چیدمان صندلی در سالن جلسات

برای چیدمان صحیح صندلی ها در سالن جلسات دو عامل تاثیر گذار وجود دارد که این دو عامل اندازه صندلی ها و ایجاد فاصله مناسب برای عبور و مرور افراد است. در زمان چیدمان این صندلی این نکته مهم را در نظر داشته باشید فاصله ها باید به صورت دقیق و استاندارد باشد. موضوع مهم بعدی در چیدمان صندلی ها دید استاندارد مخاطبان در سالن جلسات می باشد. زاویه دید باید به صورتی باشد تا سر و گردن مخاطبان ثابت باشد.

تجهیزات صوتی و تصویری سالن جلسات

از دیگر موارد مهم در ضوابط طراحی سالن جلسات می توان به تجهیزات صوتی و تصویری در این بخش اشاره کرد. فراموش نکنید شنیدن صدای واضح و باکیفیت در طراحی و تجهیز سالن جلسات اهمیت ویژه ای دارد. تجهیزات صوتی و تصویری شامل میکروفن، منبع تغذیه، آمپلی فایرهای تنظیم کننده صدا، گیرنده، فرستنده، دوربین و… می باشد.

البته تجهیزات جانبی نیز در سالن جلسات استفاده می شود که می توان به هاب و پورت های USB، نمایشگرها، تجهیزات ضبط صدا و تصویر و… اشاره کرد. به طور کلی می توان گفت یکی از اصلی ترین کارکرد های سیستم صوتی امکان رای گیری است که مخاطبان به راحتی می توانند رای خود را ارائه دهند و نتیجه آراء بر روی نمایشگر ها قابل رویت است.

بررسی تجهیزات صوتی و تصویری سالن جلسات
آشنایی با تجهیزات صوتی و تصویری سالن جلسات

توجه به دیوارپوش آکوستیک در سالن جلسات

کارکرد دیوارپوش های آکوستیک در واقع برای جلوگیری از ورود صدای مزاحم و مانع از خروج صدا از داخل سالن به بیرون است. ماده اصلی که در ساخت این دیوارپوش ها مورد استفاده قرار می گیرد پشم سنگ با ضخامت یک اینچ است. این نکته مهم را در نظر داشته باشید ابعاد سالن جلسات برای اجرای دیوارپوش آکوستیک بسیار مهم است در صورت افزایش ابعاد سالن جلسات بهتر است برای بهبود کیفیت صدا حتما از سطوح محدب و نامنظم برای کیفیت بهتر صدا استفاده شود.

برای انعکاس بهتر صدا می توانید ارتفاع سقف را بیشتر کنید. این نکته مهم را فراموش نکنید برای جلوگیری از مشکلات آکوستیکی از استفاده سطوح مقعر و گنبدی شکل خودداری کنید. به طور کلی باید بیان کرد سال جلسه آکوستیک استاندارد باید دارای شدت صدای مساوی با تعداد انعکاس طبیعی باشد.

انتخاب دیوارپوش آکوستیک در سالن جلسات
استفاده از دیوارپوش آکوستیک در ضوابط طراحی سالن جلسات
سخن پایانی

در این مطلب از سایت طنین سیما همانطور که گفته شد با ضوابط طراحی سالن جلسات به طور کامل آشنا شدید. در اغلب شرکت ها و موسسات امروزه داشتن یک مکانی به عنوان سالن جلسات از اهمیت ویژه ای برخوردار است. جهت طراحی سالن جلسات باید برخی نکات و موارد به صورت دقیق انجام شود. این موارد شامل محل قرار گیری مخاطبان، استفاده از مبلمان مناسب، نورپردازی سالن، سیستم کنترل مرکزی، سیستم های صوتی و تصویری، مسیر عبور و مرور اشخاص، استفاده از دیوار پوش های آکوستیک و… می باشد.

سوالات متداول ضوابط طراحی سالن جلسات

  1. تجهیزات صوتی و تصویری سالن جلسات باید به چه صورت باشد؟
    شنیدن صدای واضح و باکیفیت در طراحی و تجهیز سالن جلسات اهمیت ویژه ای دارد. تجهیزات صوتی و تصویری شامل میکروفن، منبع تغذیه، آمپلی فایرهای تنظیم کننده صدا، گیرنده، فرستنده، دوربین و… می باشد. البته تجهیزات جانبی نیز در سالن جلسات استفاده می شود که می توان به هاب و پورت های USB، نمایشگرها، تجهیزات ضبط صدا و تصویر و… اشاره کرد.
  2. در زمان طراحی ورودی و خروجی سالن جلسات باید به چه نکاتی توجه کرد؟
    بهتر است برای جلوگیری از تجمع افراد، چند ورودی و خروجی در نظر بگیرید. ورودی و خروجی ها باید به راحتی قابل رویت باشد. عرض درب های ورودی باید نصف مجموعه درب های خروجی برابر باشد. محل ورودی را طوری در نظر بگیرید تا در صورت تجمع افراد در صورت بروز حادثه بتوانید از خروجی اضطراری استفاده کنید. بهتر است ار ورودی و خروجی جداگانه برای سالن جلسات استفاده کنید.
  3. نحوه صحیح چیدمان صندلی در سالن جلسات به چه صورت است؟
    برای چیدمان صحیح صندلی ها در سالن جلسات دو عامل تاثیر گذار وجود دارد که این دو عامل اندازه صندلی ها و ایجاد فاصله مناسب برای عبور و مرور افراد است. در زمان چیدمان این صندلی این نکته مهم را در نظر داشته باشید فاصله ها باید به صورت دقیق و استاندارد باشد. موضوع مهم بعدی در چیدمان صندلی ها دید استاندارد مخاطبان در سالن جلسات می باشد. زاویه دید باید به صورتی باشد تا سر و گردن مخاطبان ثابت باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *