سیستم صوت رستوران

تجهیز سیستم صوت رستوران


سیستم صوتی رستوران، مدت هاست که اهمیت زیادی برای مردم پیدا کرده و مشتری‌ها از ترکیب غذا و موسیقی لذت زیادی می‌برند چرا که امروزه رستوران ها صرفا محلی برای رفع گرسنگی نیستند و مشتریان به مسائل متعددی توجه می‌کنند. انتخاب موسیقی مناسب و سیستم صوت حرفه ای رستوران، نقشی اساسی در فروش و جذب مشتریان دارد. سوالی که هم‌اکنون باید از خود بپرسید این است که تا به حال چقدر به این مسئله توجه کرده‌اید؟

موسیقی هم می‌تواند مشتریان زیادی را به سمت رستوران شما هدایت کند و هم مشتریان زیادی را از رستوران شما دور کند.

امروزه مدیران رستوران‌ها فهمیده اند که در شرایط رقابتی حساسی که با سایر رقبا دارند باید بر مزیت‌های رقابتی خود با سایر مشتریان تمرکز کنند تا بازدهی بالاتری داشته باشند. پخش موسیقی جذاب و گوش نواز یکی از این مزیت های رقابتی است. 

صفر تا صد طراحی سیستم صوتی رستوران

سیستم صوت رستوران چه کاربردهایی دارد؟

سیستم صوتی برای رستوران ها کاربردهای مختلفی می‌تواند داشته باشد که هر کدام در جای خود از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در ادامه به سه مورد از کاربردهای مهم سیستم صوتی رستوران می‌پردازیم.

  • موسیقی پس زمینه یا بک گراند میوزیک (Background Music)
  • پیج کردن برای اعلام سفارش ها (Paging)
  • اجرای موسیقی زنده (Live)

تجهیزات مورد نیاز طراحی سیستم صوت رستوران با توجه به کاربردی که در سه حوزه مختلف در بالا به آن اشاره کردیم می تواند از اجزای مختلفی طراحی و پیاده سازی شود.

سیستم صوتی موسیقی پس زمینه یا بک گراند میوزیک (Background Music)

در این سیستم صوت شما نیاز دارید که موسیقی پس زمینه در سرتاسر رستوران به‌صورت یکنواخت پخش شود.

بلندگو (اسپیکر)

سیستم های صدا و مشخصا بلندگو ها دارای طراحی های گوناگونی هستند و این تنوع به دلیل تنوع فضاهای موجود می باشد. شما می توانید با توجه به فضای خود اسپیکر مناسب فضای خود را انتخاب نمایید تا باعث به هم ریختگی هارمونی فضا نگردد. ابتدا باید با توجه به معماری و دکوراسیون رستوران، نوع و توان بلندگو را انتخاب کنید؛ برای مثال اگر سقف شما کاذب است از بلندگوهای سقفی توکار استفاده کنید در غیر اینصورت بلندگو دکوراتیو دیواری مناسب شما خواهد بود.

بلندگو (اسپیکر)

در رستوران جهت پخش موزیک از باندهای تووی (2WAY) استفاده می‌شود. این بلندگوها به دلیل داشتن ووفر و تیوتر مجزا دارای کیفیت پخش بالایی است. در این بلندگوها تفکیک فرکانسی توسط کراس اور انجام می‌شود و فرکانس‌های بالا و پایین از هم تجزیه و فرکانس های بالا به تیوتر و فرکانس های میانی و پایین به ووفر جهت پخش ارسال می‌شود.

آمپلی فایر یا پاور میکسر

مرحله بعد انتخاب آمپلی فایر مناسب جهت پردازش و تقویت صدا است. اگر می‌خواهید بلندگو صدا را با کیفیت بالا پخش کند، باید پری آمپلی فایر (میکسر) با کیفیت و مناسبی را پردازش و تقویت صدا انتخاب کنید.

توجه کنید که اگر شما با کیفیت ترین بلندگو را هم خریداری کنید اما آمپلی فایر شما مناسب نبوده و قدرت کافی را نداشته باشید، کیفیت صدا راضی کننده نخواهد بود. برخی از پری آمپلی فایرها دارای رادیو و ورودی USB و AUX جهت پخش فایل های صوتی هستند و دسترسی شما را راحت تر می کند.

برای تجهیز سیستم صوتی رستوران به تعدادی بلندگو (اسپیکر) و یک آمپلی فایر یا پاورمیکسر نیاز خواهید داشت.

سیستم صوت حرفه ای با چهار زون – این سیستم مناسب رستوران های بزرگ است

اجرای موسیقی زنده (Live)

طراحی سیستم صوتی مناسب اجرای زنده با سیستم موسیقی پس زمینه متفاوت است. موزیک زنده نیاز به باند و اسپیکر با توان بیشتر و در حدود اندازه 10-12 اینچ و میکسرهای حرفه ای با پردازش سیگنال بالاتر و آمپلی فایر پر قدرت است. این باندها دارای توان بیشتری نسبت به باندهای موزیک لایت است و خواننده می تواند با صدای بلندتر موزیک را اجرا کند.

برای طراحی سیستم مناسب رستوران به این نکات توجه کنید

  • بسته به دیزاین و طراحی رستوران، می توانید از بلندگو سقفی، دیواری یا ستونی استفاده کنید.
  • تعداد بلندگوها بستگی به فضای رستوران شما دارد و تعداد آن می تواند متفاوت باشد.
  • با توجه به متراژ فضای رستوران از بلندگوهایی با سایز مناسب استفاده کنید.
  • سیستم باید طوری طراحی شود که موسیقی در همه جای رستوران به طور یکنوخت شنیده شود و طوری نباشد که در جایی اصلا شنیده نشود و در قسمتی دیگر صدایی آزار دهنده داشته باشد.
  • زون بندی مناسب را رعایت کنید. با توجه به کاربردهای هر بخش باید زون بندی طوری طراحی شود که نیازهای مجموعه را برطرف کنید.

سوالات متداول

  1. سیستم صوت چه اهمیتی برای رستوران ها دارد؟
    موسیقی یکی از فاکتورهای روانشناسی مهم در جذب مخاطب است که هم می‌تواند مشتریان زیادی را به سمت رستوران شما هدایت کند و هم مشتریان زیادی را از رستوران شما دور کند. موسیقی مناسب اگر با تجهیزات صوتی حرفه ای همراه شود تاثیر زیادی در جذب مشتری جدید و نگه داشتن مشتری های قدیمی خواهد داشت.
  2. سیستم صوتی چه کاربردهایی در رستوران دارد؟
    از این سیستم می‌توان برای پخش موسیقی پس زمینه یا بک گراند میوزیک (Background Music)، پیج کردن برای اعلام سفارش ها (Paging) و اجرای موسیقی زنده (Live) استفاده کرد.
  3. تجهیزات مورد نیاز سیستم صوتی رستوران شامل چه محصولاتی است؟
    محصولات اصلی که در تجهیز صوت رستوران استفاده می‌شود آمپلی فایر ، باند و اسپیکر و در صورت نیاز یک میکروفون است. با توجه به فضای رستوران و زون بندی ها، تعداد و نوع محصولات متغیر است.
  4. برای طراحی و دریافت مشاوره چه کاری باید انجام دهم؟
    طراحی و پیاده سازی سیستم صوت یک کار حرفه ای است که باید به حرفه‌ای‌ها سپرده شود. شما می توانید برای تجهیز سیستم صوت رستوران خود با ما تماس بگیرید. از شنیدن صدای شما خوشحال خواهیم شد.

 

تیم مهندسی طنین سیمامشاهده نوشته ها

مجموعه طنین سیمای پاژ متخصص در امور تجیهز سیستم صوت، تصویر و نور حرفه ای سالن کنفرانس، سالن همایش و آمفی تئاتر، سالن‌ سینما، سالن اجتماعات و ... با بیش از 10 سال تجربه در خدمت شماست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *