سیستم کنفرانس دیجیتال

سیستم کنفرانس دیجیتال چیست؟


سیستم صوتی ساختمان اداری باید به نحوی طراحی شود که به کارهای معمول کارمندان لطمه‌ای وارد نکند و فرکانس پخش صدا هم در هر نقطه از ساختمان نیز قابل شنیدن باشد. سیستم صوتی ساختمان اداری از سه بخش سیستم صوت عمومی، سیستم کنفرانس و نماز خانه تشکیل می‌شود که در ادامه به توضیح سیستم کنفرانس دیجیتال می پردازیم.

سیستم کنفرانس دیجیتال چیست؟

مکانی که در ساختمان اداری که در آن برای آگاهی رسانی و برای ارائه مطالب و منافع مشترک و غیر مشترک افراد تجمع می یابند را سالن یا اتاق کنفرانس می نامند و به مجموعه ای از تجهیزات از جمله میکروفون کنفرانس و منبع تغذیه، سیستم کنفرانس می گویند. سیستم کنفرانس دیجیتال از بخش های زیر تشکیل می شود.

میکروفن سیستم کنفرانس دیجیتال

یکی از تجهیزات اصلی برای هر سالن کنفرانس و در هر جلسه و همایشی داشتن میکروفن کنفرانس می باشد، به عبارت دیگر میکروفن های کنفرانسی جزو اجزای مهم سیستم صوتی کنفرانس می باشند و به دو دسته دیجیتال و آنالوگ تقسیم می شوند. میکروفن های دیجیتال دارای امکانات پشتیبانی از دوربین های هوشمند، امکان فیلم برداری هوشمند و ضبط تصویر از جلسه را برای کاربران فراهم می کنند. همچنین با توجه به مدل و امکانات سیستم ، توانایی دسته بندی تصویری جلسه را خواهند داشت. یکی دیگر از تفاوت های میکروفن های کنفرانسی آنالوگ و دیجیتال، به سیستم حضور غیاب و رای گیری جلسات می توان اشاره کرد. میکروفن های دیجیتال قابلیت های به مراتب بیشتری در اختیار خواهند گذاشت و به همین جهت قیمت به مراتب بیشتری دارند.

سیستم کنفرانس دیجیتال
میکروفن سیستم کنفرانس دیجیتال

از دیگر امکانات یک میکروفن خوب کنفرانس باید به حداقل نویز پذیری در آن ها اشاره کرد. بعضی اوقات میکروفن ها هنگام زنگ خوردن تلفن های همراه یا روشن شدن لامپ مهتابی اتاق، دچار نویز می شوند که این یک ضعف برای سیستم کنفرانس دیجیتال محسوب می گردد. همه ی میکروفن های کنفرانس یک سالن باید دارای یک میکروفن ریاست و تعدادی میکروفن برای کارکنان نیز باشد. به ازای هر سه عدد میکروفون، یک منبع تغذیه به سیستم اضافه خواهد شد. برای بهتر کنترل کردن جلسه برای ریاست اداره بهتر است از سیستم کنفرانسی بهره گرفت که میکروفون ریاست دارای حق تقدم باشد و با یک دکمه، توانایی قطع میکروفون دیگران را نیز داشته باشد.

منبع تغذیه سیستم کنفرانس

منبع تغذیه در اکثر لوازم الکترونیکی وجود دارد و وظیفه تامین برق مدارات الکترونیکی را برعهده دارد. این امر در سیستم کنفرانس نیز صادق است. منبع تغذیه یکی دیگر از وظایف کنترل و برنامه ریزی سیستم، در سیستم کنفرانس می باشد و در بعضی از مدل ها وظیفه ضبط جلسات را نیز عهده دار می باشد. در واقع منبع تغذیه قلب و مغز یک سیستم کنفرانس صوتی می باشد.

نکات منبع تغذیه سیستم صوتی کنفرانس

  • منبع تغذیه در سیستم کنفرانس به دو دسته آنالوگ و دیجیتال تقسیم می شود. وظیفه منبع تغذیه آنالوگ تغذیه میکروفن می باشد درصورتیکه منبع تغذیه دیجیتال علاوه بر تغذیه کنسول کنفرانس، وظیفه پذیرش برنامه و اجرای آن را نیز دارد.
  • منبع تغذیه باید از دو روش قابل برنامه ریزی باشند، اپراتور باید هم به دو صورت دستی و نرم افزاری از طریق کامپیوتر، منبع تغذیه را برنامه ریزی کند.
  • منبع تغذیه باید نویز ناشی از سیگنال ها و مدار های الکترونیکی را کاملا حذف و صدایی با کیفیت و دارای وضوح بالایی را از بلندگوها پخش بنماید.
  • منبع تغذیه در سیستم کنفرانس دیجیتال باید زاویه چرخش دوربین و زوم دوربین به هر سمت را نیز، پشتیبانی کند.

بلندگو سالن سیستم کنفرانس دیجیتال

بهترین نوع بلندگو یا باند به کار رفته در این سیستم، باند دکوراتیو می باشد که وضوح و کیفیت صدای پخش بسیار خوب و بالایی را نیز دارد. پایه صدای باند یا بلندگوی دکوراتیو در مقایسه با  انواع دیگر باند دیواری، بسیار مشخص و آشکار می باشد.

سیستم کنفرانس دیجیتال
بلندگو سالن سیستم کنفرانس دیجیتال

انواع بلندگوها در سیستم کنفرانس

  • بلندگوی سقفی
  • بلندگوهای ستونی و دیواری
  • بلندگوی دکوراتیو

مانیتورینگ سیستم کنفرانس دیجیتال

پخش تصویر در سالن های کنفرانس را مانیتورینگ می گویند. سیستم های تصویری موجود در سالن کنفرانس شامل ویدئو پروژکتور، میکسر های تصویر، دوربین جهت فیلم برداری، دوربین مدار بسته و… می باشند. ویدیو پروژکتور از مهم ترین اجزای سیستم کنفرانس دیجیتال می باشد که وظیفه پخش تصاویر و رای گیری ها و برنامه ها و دیگر موارد سالن کنفرانس را نیز، عهده دار می باشد.

رأی‌گیری در سیستم کنفرانس

یکی دیگر از قابلیت های سیستم کنفرانس امکان رأی‌گیری در جلسات کنفرانس می باشد که به بدین وسیله تصمیمات گرفته شده را با سیستم مانیتورینگ در اختیار کارکنان گذاشته و به این صورت، تصمیمات مشورتی و رای گیری در جلسات کنفرانس به راحتی گرفته می شود.

پیجینگ در سیستم کنفرانس

از دیگر قابلیت های سیستم کنفرانس در سیستم صوتی ساختمان اداری امکان ترجمه همزمان برای جلسات بین المللی، حضور و غیاب کارکنان می باشد. همچنین این سیستم دارای یک صفحه نمایش برای نشان دادن رای های گرفته شده کارکنان در جلسات کنفرانس نیز می باشد.

تجهیزات جانبی سیستم کنفرانس دیجیتال

  • پنل رو میزی کنفرانس
  • مانیتور لیفت
سیستم کنفرانس دیجیتال
تجهیزات جانبی سیستم کنفرانس دیجیتال

سیستم کنفرانس دیجیتال صوتی و تصویری در کجا کاربرد دارد

  • اتاق کنفرانس دانشگاه‌ها و مراکز علمی
  • مراکز رسانه‌ای، مطبوعاتی، نشست‌های خبری
  • اتاق جلسات سایر سازمان‌های دولتی و خصوصی نظیر بانک‌ها، هتل‌ها، کارخانجات
  • سالن همایش سازمان‌ها، ادارات دولتی و شرکت‌های خصوصی
سخن پایانی

همواره در این مقاله به توضیح سیستم کنفرانس دیجیتال در مکان ها وساختمان های اداری و همچنین تجهیزات به کار رفته در این سیستم و امکانات و کاربرد های استفاده از سیستم کنفرانس در سالن ها و همایش های ادارات و شرکت ها نیز پرداختیم.

 سوالات متداول

  1. سیستم کنفرانس چیست؟
    مجموعه ای از تجهیزات از جمله میکروفون کنفرانس و منبع تغذیه، سیستم کنفرانس می گویند.
  2. اجزای سیستم کنفرانس دیجیتال چیست؟
    اجزای سیستم شامل: میکروفون، منبع تغذیه، بلندگو یا باند، ویدئو پروژکتور و… می باشند.
  3. انواع بلندگو در سیستم کنفرانس دیجیتال چیست؟
    انواع بلندگو در سیستم شامل: بلندگوی سقفی، دیواری یا ستونی و دکوراتیو می باشند.

تیم مهندسی طنین سیمامشاهده نوشته ها

مجموعه طنین سیمای پاژ متخصص در امور تجیهز سیستم صوت، تصویر و نور حرفه ای سالن کنفرانس، سالن همایش و آمفی تئاتر، سالن‌ سینما، سالن اجتماعات و ... با بیش از 10 سال تجربه در خدمت شماست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *