سیستم صوتی کارخانه

سیستم صوتی کارخانه ها


سیستم صوتی کارخانه یا کارگاه شما باید به نحوی طراحی شود که به کار کردن روزانه کارمندان لطمه‌ای وارد نکند و فرکانس و شدت پخش صدا هم همراه با شفافیت و کیفیت صدا در هر نقطه از کارخانه قابل شنیدن باشد. تجهیزات صوتی به کار رفته در سیستم صوتی کارخانه باهم تفاوت دارند و از مهم ترین این تجهیزات می توان به سیستم پیجینگ در کارخانه نام برد و به دلیل صدا کردن کارکنان و یا تذکر یا هشدار و… پیجینگ یکی از کاربردی ترین موارد سیستم صوتی کارخانه نیز می باشد.

سیستم‌ پیجینگ کارخانه

همان گونه که می‌دانید کارخانه یکی از مکان ‌های بزرگ و پر جمعیت می باشد و در کارخانه کارکنان زیادی در بخش های مختلف آن مشغول به کار می باشند، به همین دلیل سر و صداهای مختلف افراد و همچنین دستگاه ها در محیط کارخانه بسیار زیاد و بالا می باشد. بنابراین پخش صدا در کارخانه به دلیل اطلاع رسانی، هشدار، دادن اطلاعات و یا صدا زدن کارکنان از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. به این منظور محیط‌ های کارخانه‌ به جهت ارتباط برقرار کردن بهتر راحت تر از سیستم پیجینگ سیستم صوتی کارخانه بهره می برند.

اجزای سیستم پیجینگ

بلندگو های سقفی ، ستونی یا شیپوری: اولین جزء سیستم پیجینگ کارخانه در سیستم صوتی کارخانه ها، بلندگو ها هستند. بلندگو ها مهمترین جزو پخش صدا در سیستم پیجینگ کارخانه می باشند که با توجه به قسمت های مختلف از آن استفاده می کنیم .

  • بلندگو های سقفی: از این بلندگو در قست های اداری کارخانه استفاده می کنیم.
  • بلندگو های ستونی: در قسمت های کم صدا مانند انبارها و… استفاده می کنیم.
  • بلندگو های شیپوری: از این بلندگو در قسمت های تولید محصول استفاده می کنیم.
سیستم صوتی کارخانه
اجزای سیستم پیجینگ

انواع بلندگو سقفی

  • بلندگو سقفی روکار
  • بلندگو سقفی توکار

بلند گو سقفی توکار

 بلندگو های سقفی به راحتی بر روی سقف بخش های اداری کارخانه، قابل نصب است. و سیم کشی بلندگو توکار داخل سقف کاذب قرار می گیرد. بلندگو توکار پخش صدای یکنواختی دارد و در قسمت های اداری و آرام مورد استفاده قرار می گیرد.

بلندگو دیواری یا ستونی

بلندگو های ستونی در دو مدل فضا بسته و فضا باز تولید می‌شوند. در فضای داخلی کارخانه یا راهرو های آن، مدل سالنی نصب می گردد و در محوطه ای که امکان گرفتن رطوبت یا گرد و خاک به بلندگو ها وجود داشته باشد، حتما از بلندگو های دیواری مدل فضای باز استفاده می شود.

جنس بدنه این بلندگو ها آلومینیومی می باشد و دارای مقاومت زیادی در برابر گرد و خاک، زنگ زدگی، نور خورشید،باران و… می باشند.

بلندگو شیپوری

 از کاربردی ترین انواع بلندگو در سیستمهای صوتی کارخانه می باشد که در محل های پرجمعیت و پر سر و صدا به وسیله کارکرد دستگاه های کارخانه ای به وجود می آیند نیز زیاد استفاده می شوند و دارای شتاب بالای پرتاب صدا می باشند.

انواع بلندگو شیپوری

  • بلندگو شیپوری اهرمی
  • بلندگو شیپوری ولتی

آمپلی فایر سیستم صوتی کارخانه

آمپلی فایر به دستگاهی گفته می شود که کیفیت صدای خروجی دستگاه را افزایش می دهد.  آمپلی فایر در سیستم صوتی کارخانه صدای مورد نظر را قبل از اینکه به بلندگو فرستاده و پخش شود، تقویت می کند و سپس به بلندگوی مورد نظر ارسال می کند. آمپلی فایر از اجزا و قطعات متفاوتی ساخته شده است که برای انتخاب بهتر این دستگاه به نوع و توان بلندگوی به کار رفته در آن باید توجه کرد. در سیستمهای صوتی آنالوگ باید از آمپلی فایر جدا و مستقلی برای تقویت صدا استفاده کرد.

سیستم صوتی کارخانه
آمپلی فایر سیستم صوتی کارخانه

میکروفون سیستم صوتی کارخانه

از مهم ترین و کاربردی ترین اجرای دیگر سیستم پیجینگ در سیستم صوتی کارخانه ها میکروفون نیز می باشد. میکروفون ها دارای انواع متفاوتی می باشند که با توجه به موارد مورد نیاز در کارخانه از آن ها استفاده می کنیم.از اصلی ترین و کاربردی ترین انواع میکروفون در سیستم صوتی کارخانه می توان از میکروفون سیمی آنالوگ و میکروفون تحت شبکه نیز نام برد. میکروفون رومیزی تک دکمه از محبوب ترین و پرکاربرد ترین میکروفون های انتخابی در این سیستم نیز می باشند.

میکروفون رومیزی: از میکروفون رومیزی تک دکمه که دارای یک لامپ ال ای دی کوچک بر روی دستگاه برای نشان دادن خاموش یا روشن بودن میکروفون می باشد و جزو پر طرفدار ترین نوع میکروفون در کارخانه می باشد بیشتر برای صدا کردن افراد و پیجینگ استفاده می شود.

انواع میکروفون سیستم صوتی کارخانه

  1. میکروفن رومیزی (کله غازی) آنالوگ
  2. میکروفن رومیزی (کله غازی) تحت شبکه
  3. میکروفن بی سیم تحت شبکه
  4. میکروفون بی سیم آنالوگ
سیستم صوتی کارخانه
انواع میکروفون سیستم صوتی کارخانه

هزینه تاسیس سیستم صوتی کارخانه

هزینه و قیمت راه اندازی سیستم صوتی در کارخانه به عوامل متفاوتی همچون متراژ کارخانه یا کارگاه، نوع ساختمان و کاذب یا غیر کاذب بودن سقف، مصالح مصرفی و… متفاوت و متغیر از هم می باشد. همچنین با توجه به مدل و جنس تجهیزات سیستم صوتی مثل آمپلی فایر، باندها، میکروفون ها و دیگر اجزا و یا حتی نحوه ی نصب سیم کشی و کابل کشی های آمپلی فایر هزینه و قیمت تاسیس سیستم صوتی در هر کارگاه یا کارخانه ای متفاوت و متغیر نیز می باشد.

سخن پایانی

در این مقاله همواره به توضیح سیستمهای صوتی و نحوه ی استفاده و کاربرد آن در کارخانه ها یا کارگاه ها پرداختیم و همه ی اجزای مورد نیاز هر سیستم را به طور کامل با انواع مدل بندی شرح دادیم تا شما را برای راه اندازی سیستم صوتی کارخانه خود راهنمایی کرده باشیم.

سوالات متداول

  1. سیستم صوتی کارخانه چیست؟
    به سیستمی که قابلیت فرکانس و شدت پخش صدا همراه با شفافیت و کیفیت صدا در هر نقطه از کارخانه را داشته باشد، و به کار کردن روزانه کارمندان لطمه‌ ای وارد نکند سیستم صوتی کارخانه می گویند.
  2. سیستم پیجینگ چیست؟
    پخش صدا در کارخانه به دلیل اطلاع رسانی، هشدار، دادن اطلاعات و یا صدا زدن کارکنان از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. به این منظور محیط‌ های کارخانه‌ به جهت ارتباط برقرار کردن بهتر و راحت تر، از سیستم پیجینگ سیستم صوتی کارخانه بهره می برند.
  3. آمپلی فایر سیستم صوتی چیست؟
    آمپلی فایر به دستگاهی گفته می شود که کیفیت صدای خروجی دستگاه را افزایش می دهد.  آمپلی فایر در سیستم صوتی کارخانه صدای مورد نظر را قبل از اینکه به بلندگو فرستاده و پخش شود، تقویت می کند و سپس به بلندگوی مورد نظر ارسال می کند.

تیم مهندسی طنین سیمامشاهده نوشته ها

مجموعه طنین سیمای پاژ متخصص در امور تجیهز سیستم صوت، تصویر و نور حرفه ای سالن کنفرانس، سالن همایش و آمفی تئاتر، سالن‌ سینما، سالن اجتماعات و ... با بیش از 10 سال تجربه در خدمت شماست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *