سیستم صوتی هیئت، مساجد و مجالس مذهبی

سیستم صوتی هیئت،


یکی از مهم‌ترین مراسمات مذهبی در ایران، مراسم مربوط به ماه محرم است. یکی از لوازم برگزاری مراسم محرم نیز، تجهیزات و سیستم صوتی هیئت می باشد. برای جذابیت صدای مراسم ها، استفاده از یک سیستم صوتی هیئت که کیفیت بالایی داشته باشد ضرورت دارد. علاوه بر این، مساجد و دیگر اماکن مذهبی نیز برای استفاده روزانه خود نیازمند سیستم صوتی با کیفیت بالا می باشند. در حقیقت سیستم صوتی مناسب، تاثیر مهم و کاربردی‌ در مراسم های اماکن مذهبی برای مردم، برخوردار می باشد.

تجهیزات سیستم صوتی هیئت ها و مساجد

سیستم صوتی هیئت ها و مساجد از تجهیزاتی فنی شامل:

بلندگو، میکروفن، آمپلی فایر، پاور میکسر و اکو همراه تشکیل شده است.

میکروفن سیستم صوتی هیئت

وجود یک میکروفون مناسب برای هیئت، تاثیر زیادی را در کیفیت برگزاری مراسم نیز دارد. میکروفون مناسب هیئت، میکروفونی می باشد که حجم صدا و گیرایی و کیفیت بالایی داشته باشد. میکروفون های بی سیم برای استفاده در هیئت و مساجد بسیار راحت‌تر خواهد بود. در صورتی که از میکروفون با سیم استفاده می‌کنید، باید دقت کنید که سیم میکروفون های مناسب مادحین یا سخنران ها، اضافه بر ویژگی آنتی نویز، انعطاف پذیری بالایی را هم دارند. کابل های رابط و کابل های میکروفون با متراژهای مختلفی نیز در بازار وجود دارند.

سیستم صوتی هیئت، مساجد و مجالس مذهبی
میکروفون سیستم صوتی هیئت

باند یا بلندگو سیستم صوتی هیئت

استفاده از باند یا بلندگوی خوب در هیئت‌ها نیز تاثیر زیادی بر برگزاری هرچه بهتر مراسم عزاداری یا دیگر مراسمات مذهبی مساجد دارد. در صورتی که در اطراف مسجد یا هیئت خانه‌های مسکونی باشد و یا بلندگو برای هیئت استفاده شود، بلندگوی ستونی بهترین انتخاب است. این بلندگوها مانع بازتاب صدا در داخل مسجد یا هیئت می‌شوند. مساجد به بلندگویی احتیاج دارند که شدت صدایش زیاد باشد و تا جایی که ممکن است صدا را به دورترین پرتاب کند. بلندگوی مدل شیپوری برای پخش صدای اذان، بهترین گزینه است. زیرا تمام این عملکردها را در خود جای داده است. قدرت پخش صدای بلندگو شیپوری بسیار بالا بوده و برای هیئت ها یا مساجدی مناسب است که خانه‌های مسکونی آن را احاطه نکرده باشند.

سیستم فرستنده و گیرنده سیستم صوتی هیئت

سیستم صوتی هیئت های بزرگ، علاوه بر باند و بلندگو و میکروفون، احتیاج به سیستم های گیرنده و فرستنده سیستم صوتی هیئت هم نیز دارند. این سیستم ها کمک می‌کنند تا هیئت ها و مساجد بهتر بتوانند ارتباط خود را با اعضای هیئت و مسجد برقرار کنند. به عنوان مثال تصور کنید که افراد داخل هیئت یا مسجد در حال عزاداری و سینه زنی هستند اما صدای مداح به همه ی افراد نمی‌رسد. با اضافه کردن یک سیستم فرستنده و یک یا چند عدد سیستم گیرنده می‌توان صدای مداح را به تمامی افراد داخل هیئت یا مسجد نیز رساند.

آمپلی فایر سیستم صوتی هیئت

یکی دیگر از تجهیزات صوتی مناسب و مورد نیاز برای هیئت ها و مساجد، آمپلی فایر است. آمپلی فایر به دستگاهی می گویند که کیفیت صدای خروجی دستگاه ها را بالا می برد. احتمالا در بعضی از هیئت ها و یا مساجد متوجه شده اید که صدای بلندگو ها بسیار کم کیفیت و یا قطع و وصل می شود که به دلیل کیفیت کم صدای پخش شده می باشد. به وسیله دستگاه آمپلی فایر مشکلات صدای پخش شده حل شده و صدای مورد نظر قبل از این که به بلندگوها فرستاده و پخش شود، توسط آمپلی فایر تقویت می شوند و سپس به بلندگوهای مورد نظر نیز ارسال می شوند.

سیستم صوتی هیئت، مساجد و مجالس مذهبی
آمپلی فایر سیستم صوتی هیئت

در حقیقت آمپلی فایر مثل یک نوع فیلتر برای صداهاست که صدا را تبدیل به بالاترین کیفیت پخش و بدون هیچ گونه نویز یا قطع و وصلی نیز می کند. این دستگاه کاربردهای متفاوتی دارد و در توان‌ های مختلفی نیز عرضه می شود.

میکسر و پاورمیکسر سیستم صوتی هیئت

میکسر وسیله‌ای است که صدابردار به کمک آن تجهیزات سیستم صوتی هیئت یا مسجد را کنترل می‌کند. انتخاب نوع میکسر بر اساس تجهیزاتی است که در سیستم صوتی مسجد و هیئت استفاده می‌شوند. میکسرها در دو نوع دیجیتال و آنالوگ در بازار وجود دارند. پاور میکسر نوعی میکسر صدا است با این تفاوت که پاور دارد. پاور باعث می‌شود که امکان اتصال آمپلی فایر به سیستم صوتی وجود داشته باشد. اما میکسر به تنهایی این امکان را ندارد و خودش کار آمپلی فایر را انجام می‌دهد. وجود پاور میکسر و آمپلی فایر به طور همزمان، به تقویت و کیفیت صدا کمک شایانی می‌کند.

رکوردر سیستم صوتی هیئت

بسیاری از حسینیه‌ها، هیئت‌ها و مساجد، احتیاج به رکوردر یا ضبط کننده صدا نیز دارند. صدای افراد داخل هیئت یا مسجد توسط رکوردر و یا به وسیله ی میکروفون ضبط می‌شود.

تجهیزات جانبی سیستم صوتی هیئت و مسجد

 از جمله تجهیزات دیگر سیستم صوتی هیئت می‌توان به پایه های باند و پایه های میکروفون که برای نگه داشتن از آن‌ها استفاده می‌شود نیز، اشاره کرد. یکی دیگر از تجهیزات مورد نیاز سیستم صوتی هیئت و مسجد ها دستگاه موتور برق می باشد. اذان گو برای مکان های مذهبی بسیاری استفاده می شود. شما می توانید برحسب  مراسمی که در حسینیه، مسجد و یا هیئت خود برگزار می‌کنید، اقدام به خرید دستگاه اذان گوی اتوماتیک نیز کنید.

سیستم صوتی هیئت، مساجد و مجالس مذهبی
تجهیزات جانبی سیستم صوتی هیئت و مسجد

اکو همراه سیستم صوتی هیئت

اگر هیئت یا مسجد شما ایستگاه صلواتی برپا کند، داشتن یک اکو همراه می‌تواند کمک بسیاری نیز باشد. به اکوهمراه، بلندگوی مداحی سیار  نیز گفته می‌شود. از اکو همراه مداحی هیئت یا مسجد می‌توان در پیاده‌روی‌ های مذهبی مانند پیاده‌روی اربعین و… به خوبی استفاده کرد.

سخن پایانی

انتخاب یک سیستم صوتی بر اساس نیازمندی مکان ها صورت می‌گیرد. برای برخورداری از یک سیستم صوتی مناسب هیئت یا مسجد ضروری می باشد که تجهیزات را با توجه به کاربرد آن‌ها در هیئت و مسجد انتخاب کنیم.

سوالات متداول سیستم صوتی هیئت

  1. میکسر صدا در سیستم صوتی هیئت چیست؟
    میکسر وسیله‌ای است که صدابردار به کمک آن تجهیزات سیستم صوتی هیئت یا مسجد را کنترل می‌کند و میکسرها در دو نوع دیجیتال و آنالوگ در بازار وجود دارند.
  2. وظیفه اکو همراه مورد استفاده در مساجد چیست؟
    اگر هیئت یا مسجد شما ایستگاه صلواتی برپا کند، داشتن یک اکو همراه می‌تواند کمک بسیاری نیز باشد. به اکوهمراه، بلندگوی مداحی سیار  نیز گفته می‌شود. از اکوهمراه مداحی هیئت یا مسجد می‌توان در پیاده‌روی‌ های مذهبی مانند پیاده‌روی اربعین و… به خوبی استفاده کرد.
  3. چه تجهیزاتی در سیستم صوتی هیئت ها یا مساجد به کار رفته است؟
    سیستم صوتی هیئت ها و مساجد از تجهیزاتی فنی شامل: بلندگو، میکروفن، آمپلی فایر، پاور میکسر و اکو همراه تشکیل شده است.

تیم مهندسی طنین سیمامشاهده نوشته ها

مجموعه طنین سیمای پاژ متخصص در امور تجیهز سیستم صوت، تصویر و نور حرفه ای سالن کنفرانس، سالن همایش و آمفی تئاتر، سالن‌ سینما، سالن اجتماعات و ... با بیش از 10 سال تجربه در خدمت شماست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *