سیستم صوتی ساختمان اداری

سیستم صوتی ساختمان اداری به چه صورت است؟


هر ساختمان اداری به طور متداول دارای بخش‌ های متفاوتی است که هر کدام از این بخش ها به سیستم صوتی مختص خود نیاز دارد. در ادامه این مقاله به توضیح سیستم صوتی ساختمان اداری نیز می پردازیم. پس با ما همراه باشید. سیستم صوتی در ساختمان اداری باید به نحوی طراحی شود که به کارهای معمول کارمندان لطمه‌ای وارد نکند و فرکانس پخش صدا هم در هر نقطه از ساختمان نیز قابل شنیدن باشد.

بخش های تشکیل دهنده سیستم صوتی در ساختمان اداری

شفافیت و کیفیت صدا همراه با شدت پخش صدای بالا، از مواردی است که باید در سیستم صوتی ساختمان اداری در نظر گرفته شود که از سه بخش سیستم صوت عمومی، سیستم کنفرانس و نماز خانه تشکیل می‌شود.که در ادامه به توضیح این بخش ها می پردازیم.

سیستم صوت عمومی ساختمان

قسمت قابل توجه از سیستم صوتی اداری ساختمان، سیستم صوتی عمومی یا همان سیستم پیجینگ می باشد که در ادارات و شرکت‌ ها برای پیج کردن و یا فرا خواندن افراد استفاده می‌شود. پیجینگ در سیستم صوتی شامل: آمپلی فایر، میکروفون، پیجینگ و بلندگو می‌باشد. با پیشرفت تکنولوژی و اهمیت طراحی داخلی، شرکت‌ها و ادارات بلندگو سقفی را جایگزین باند ستونی یا دیواری کرده‌اند. در سیستم پیجینگ، همه ی کابل‌ کشی‌ باند‌ ها باید به آمپلی فایر وصل ‌شود. آمپلی فایر امواج صوتی دریافت شده از ورودی‌ ها مانند میکروفون را پردازش و پس از ارتقا و آماده سازی به باند‌ ها هدایت می‌کند.

سیستم صوتی ساختمان اداری
سیستم صوت عمومی ساختمان

اگر در حال ساخت اداره هستید، بهتر است که بعد از کابل کشی‌ ها از بلندگو سقفی تو کار و همچنین آمپلی فایر دیواری تو کار استفاده کنید. بعد از ساخت اداره اگر سقف شما کاذب باشد می‌توانید از بلندگو سقفی تو کار یا رو کار استفاده کنید و اگر سقف شما گچی باشد، می‌توانید از باند دیواری استفاده کنید. با توجه به تعداد بلندگوی مورد احتیاج و توان خروجی آن، آمپلی فایر صوتی انتخاب و در فاصله های مناسب، بلندگو ها قرار داده می‌شود. بلندگو سقفی بهتر از انواع دیگر باند می باشد. بلندگو سقفی، دارای قابلیت پخش صوتی یکنواخت صدا در همه بخش های اداره نیز می باشد.

آمپلی فایر

آمپلی فایر به دستگاهی گفته می شود که کیفیت صدای خروجی دستگاه را افزایش می دهد. آمپلی فایر در سیستم صوتی در ساختمان اداری صدای مورد نظر را قبل از اینکه به بلندگو فرستاده و پخش شود، تقویت می کند و سپس به بلندگوی مورد نظر ارسال می کند. در سیستم صوتی ساختمان اداری بهتر است از آمپلی فایر چند کاناله استفاده کرد که قابلیت کم و زیاد کردن صدا و یا خاموش و روشن کردن میکروفون ‌های موجود را نیز دارد. این تنظیمات با استفاده از کنترل روی آمپلی فایر قابل انجام می باشد.آمپلی فایر، قابلیت انتقال صدای فایل صوتی مورد نظر خود را از گوشی همراه و پخش آن در ویدئو پروژکتور و تلویزیون با استفاده از بلوتوث را نیز دارا می باشد.همچنین میکروفون آمپلی فایر، امکان فراخوانی و پیج کارکنان را در سیستم صوتی ساختمان اداری میسر می‌سازد.

انواع میکروفون در سیستم صوتی ساختمان اداری

  • میکروفن رو میزی (کله غازی) آنالوگ
  • میکروفن رو میزی (کله غازی) تحت شبکه
  • میکروفن بی سیم تحت شبکه
  • میکروفون بی سیم آنالوگ
سیستم صوتی ساختمان اداری
انواع میکروفون در سیستم صوتی ساختمان اداری

انواع بلندگوها در سیستم صوتی ساختمان اداری

  • بلندگوی سقفی
  • بلندگوهای ستونی و دیواری
  • بلندگوی دکوراتیو

سیستم کنفرانس

سیستم کنفرانس از دیگر ملزومات سیستم صوتی در ساختمان اداری است. سیستم کنفرانس شامل میکروفون ریاست، میکروفون شرکت‌کننده و منبع تغذیه می باشد. منبع تغذیه وظیفه تامین برق مدارات الکترونیکی را نیز برعهده دارد. به ازای هر سه عدد میکروفون، یک منبع تغذیه به سیستم اضافه خواهد شد. برای بهتر کنترل کردن جلسه برای ریاست اداره بهتر است از سیستم کنفرانسی بهره گرفت که میکروفون ریاست دارای حق تقدم باشد و با یک دکمه، توانایی قطع میکروفون دیگران را نیز داشته باشد.

امکانات سیستم کنفرانس

یکی دیگر از قابلیت های سیستم کنفرانس امکان رأی‌گیری در جلسه کنفرانس می باشد که به بدین وسیله تصمیمات گرفته شده را در اختیار کارکنان گذاشته و سپس تصمیمات مشورتی و رای گیری در جلسات کنفرانس به راحتی گرفته می شود. از دیگر قابلیت های سیستم کنفرانس در سیستم صوتی ساختمان اداری امکان ترجمه همزمان، حضور و غیاب کارکنان می باشد و همچنین این سیستم دارای یک صفحه نمایش برای نشان دادن رای های گرفته شده کارکنان در جلسات کنفرانس نیز می باشد. بهترین نوع بلندگو یا باند به کار رفته در سیستم کنفرانس، باند دکوراتیو می باشد که وضوح و کیفیت صدای پخش بسیار خوب و بالایی را نیز دارد. پایه صدا ی باند یا بلندگوی دکوراتیو در مقایسه با انواع دیگر باند دیواری، بسیار مشخص و آشکار می باشد.

سیستم صوتی نماز خانه

یکی دیگر از بخش های مورد نیاز برای داشتن سیستم صوتی ساختمان اداری نماز‌خانه می باشد که اجزای مورد نیاز آن شامل میکروفون ساده با سیم یا بی سیم برای پخش اذان یا میکروفون سخنرانی تریبونی و باند یا بلندگو نیز می‌باشد. همچنین با استفاده از سیستم اذان گوی خودکار در سیستم صوتی، می‌توان بدون خواندن اذان توسط افراد، اذان‌ های پنج گانه را به صورت خودکار پخش کرد. جدیدا در نماز‌خانه ‌ها و مساجد از سیستم اذان گوی هوشمند استفاده می‌شود.

سیستم صوتی ساختمان اداری
سیستم صوتی نماز خانه

سخن پایانی

در این مقاله به سیستم صوتی ساختمان اداری، بخش های مختلف سیستم صوتی در ادارات و همچنین کاربرد و قابلیت های این سیستم در ساختمان و مکان های اداری پرداختیم. امیدواریم که شما را برای انتخاب مدل های به کار رفته در سیستم صوتی راهنمایی کرده باشیم.

سوالات متدوال

  1. سیستم صوتی در ادارات چیست؟
    سیستم صوتی ساختمان اداری باید به نحوی طراحی شود که به کارهای معمول کارمندان لطمه‌ای وارد نکند و فرکانس پخش صدا هم در هر نقطه از ساختمان نیز قابل شنیدن باشد.
  2. بخش های تشکیل دهنده سیستم صوتی ساختمان اداری چیست؟
    از بخش های تشکیل دهنده سیستم صوتی، سیستم صوت عمومی، سیستم کنفرانس و نماز خانه نیز می باشند.
  3. انواع بلندگوها در سیستم صوتی ساختمان اداری چیست؟
    انواع بلندگوها در سیستم صوتی ادارات، بلندگو های سقفی، بلندگو های ستونی و دیواری و بلندگو های دکوراتیو نیز می باشند. 

تیم مهندسی طنین سیمامشاهده نوشته ها

مجموعه طنین سیمای پاژ متخصص در امور تجیهز سیستم صوت، تصویر و نور حرفه ای سالن کنفرانس، سالن همایش و آمفی تئاتر، سالن‌ سینما، سالن اجتماعات و ... با بیش از 10 سال تجربه در خدمت شماست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *