سیستم صوتی تحت شبکه

سیستم صوتی تحت شبکه چیست؟


به منتقل کردن صدا در قالب دیجیتال از یک محیط به محیطی دیگر در بستر شبکه سیستم صوتی تحت شبکه می گویند. با پیشرفت فناوری و علم، سیستم تحت شبکه جای خود را به انواع سیستم سنتی داده است. با بهره گرفتن از این سیستم اشخاص می توانند به سهولت صدا را در قسمت های گوناگون کنترل کنند. وجود داشتن یک سیستم ارتباطی داخلی مانند سیستم صوتی تحت شبکه، انجام دادن کارهایی مانند: پخش کردن پیام ها، هشدارها و یا اطلاع رسانی ها و شرایط اضطرار و… را با کیفیت بالا و به راحتی برای شرکت ها یا ادارات و نهاد های دیگر ممکن کرده است. سیستم صوتی تحت شبکه در خود، مجموعه ای از لوازم و تجهیزات فنی را جای داده است که همگی با هم یک سیستم صوتی با کیفیتی را می سازند.

تجهیزات موجود در سیستم صوتی تحت شبکه

  • سیستم عمومی تحت شبکه یا پیجینگ تحت شبکه
  • ترمینال تحت شبکه
  • آمپلی فایر تحت شبکه
  • باند یا بلندگوهای تحت شبکه
  • میکروفون تحت شبکه
  • سرورهای کامپیوتری تحت شبکه

سیستم پیجینگ چیست

 پیجینگ سیستم صوتی تحت شبکه دارای قابلیت ارتباط یک طرفه با تعداد زیادی از حاضران را فراهم می کند. همچنین این سیستم پیجینگ به باند یا بلندگو قابلیتی می دهد تا برنامه ها و دستورات به صورت واضح و شفاف در همه ی قسمت های مرکز قابل دریافت باشد. فردی در اداره پیامی را دریافت می کند و سپس آن را به وسیله بلندگوی سیستم پیجینگ پخش می کند. همچنین پیغام ها می توانند در وقت دیگری ضبط شده و سپس پخش شوند.

سیستم صوتی تحت شبکه
سیستم پیجینگ چیست

همه برنامه های سخت افزار و تجهیزاتی همچون: بلندگوها، میکروفون و آمپلی فایرها از طریق سیستم صوتی تحت شبکه با هم متصل شده و می توانند با سیستم تلفن VoIP ترکیب شوند. با استفاده از یک پیجینگ تحت شبکه، می توانید عملکرد سیستم صوتی را به میزان بسیار بالایی افزایش دهید.

انواع سیستم پیجینگ

  • سیستم پیجینگ آنالوگ: در پیجینگ آنالوگ، برای برقراری اتصال و ارتباط بین تلفن یا میکروفون و بلندگوهای وصل شده، از سیم وکابل های زیادی به جای تکنولوژی های وب استفاده می شود و محدودیت هایی را هم نسبت به سیستم پیجینگ تحت شبکه دارند
  • پیجینگ سیستم صوتی تحت شبکه: سیستم پیجینگ صوتی تحت شبکه پیشرفته تر و قدرتمندتر از سیستم پیجینگ آنالوگ می باشند. و هم چنین تمامی زیرساخت های این سیستم پیجینگ تحت شبکه، بر اساس IP می باشند. و امکانات و قابلیت های جدیدتر و بروز تری را نسبت به پیجینگ آنالوگ دارا می باشند.

مزایای سیستم پیجینگ تحت شبکه

سیستم پیجینگ موجود در سیستم صوتی تحت شبکه دارای مزایا و ویژگی های بسیاری می باشد که در ادامه به برخی از این ویژگی ها اشاره می کنیم. این قابلیت ها عبارتند از:

  • اعلام و پخش پیغام یا برنامه های مربوط به سازمان
  • امکان حضور و غیاب یا همان پیجینگ کارکنان در اداره یا مکان مورد نظر
  • اعلام اتفاقات خاص مانند سیستم اعلام یا اطفا حریق
  • پخش موسیقی یا اذان یا سرودهای مذهبی و اعلام زمان نهار یا استراحت بصورت خودکار
  • دارای قابلیت اتصال به چندین دوربین و یا سیستم درب سازمان
  • برقراری ارتباط و اعلام برنامه ها یا دستورات به صورت خودکار بدون دخالت شخص
  • امکان اتصال به چندین بلندگو یا باند

ترمینال (گیت وی) سیستم صوتی تحت شبکه

ترمینال، دستگاهی است که از یک سمت به پورت شبکه وصل شده و از سمتی دیگر دارای خروجی سیگنال صوتی آنالوگ می باشد. این وسیله امواج کد گذاری شده و دیجیتال را از مرکز دریافت می کند و آن را به امواج آنالوگ تغییر می‌دهد. ترمینال شبکه دارای دو مدل است که یک نوع آن برای تقویت به آمپلی فایر خارجی نیاز دارد و مدل دیگر به صورت پیش فرض با آمپلی فایر داخلی ساخته می‌شود. در حقیقت این وسیله باعث اتصال انواع دستگاه‌های صوتی مانند آمپلی فایر و بلندگو، به شبکه می شود.

آمپلی فایر تحت شبکه

وظیفه اصلی آمپلی فایر سیستم صوتی تحت شبکه، تقویت و بالا بردن کیفیت امواج های ضعیف صدای دریافت شده در بستر شبکه می باشد. اسم های مختلفی که به جای آمپلی فایر تحت شبکه به کار می روند عبارتند از: آمپلی فایر IP ، آمپلی فایر SIP ، آمپلی فایر VoIP.

سیستم صوتی تحت شبکه
آمپلی فایر تحت شبکه

مزایای آمپلی فایر سیستم صوتی تحت شبکه

  • استفاده کمتر از سیم و کابل کشی
  • مدیریت راحت تر و آسان تر صدا
  • قابل اتصال به تجهیزات و سیستم های دیگر
  • تغییر شدت و میزان صدای خروجی
  • دارای قابلیت پخش موسیقی
  • امکان قابلیت پخش اذان به صورت خودکار

بلندگوهای تحت شبکه

باند یا بلندگوهای پیجینگ سیستم صوتی تحت شبکه دارای برد الکترونیکی هستند که قابلیت امکان ارسال و دریافت صدا را بر روی بستر شبکه فراهم می کند. بلندگوهای IP همانند یک داخلی در مرکز تلفن و یا سیستم مانیتورینگ تحت شبکه ثبت یا رجیستر می شوند. همچنین بلندگو های تحت شبکه به وسیله میکروفون تحت شبکه و یا آی پی فون ها پیج می شوند.

انواع بلندگو سیستم صوتی تحت شبکه

  • بلندگوهای سقفی
  • بلندگوهای ستونی
  • بلندگوهای شیپوری

میکروفون های سیستم صوتی تحت شبکه

میکروفون های تحت شبکه انواع متفاوتی دارند. مثلا نوع رومیزی آن که در اتاق‌های کنترل مرکزی قرار دارد، باعث می شود افراد حاضر در اتاق بتوانند به آسانی خط مورد نظر را انتخاب کنند، و پس از انتخاب خط و با فشردن تنها یک دکمه، صدای آن‌ها بر روی بلندگوهای آن مکان پخش می‌شود.

سیستم صوتی تحت شبکه
میکروفون های سیستم صوتی تحت شبکه

سرور کامپیوتری سیستم صوتی تحت شبکه

سرور شامل کامپیوتری است که بقیه کامپیوترها دستورات مورد نیاز را از آن می‌گیرند. این کامپیوتر اصلی همیشه روشن و آماده به کار می باشد تا پیغام را از کامپیوترهای دیگر گرفته و آن‌ها را کنترل کند. هدف از استفاده سرور، اشتراک بین منابع نرم افزاری و سخت افزاری با دیگر سیستم‌ها می باشد. حال اگر ارتباط کامپیوتر اصلی از طریق شبکه داخلی باشد و تمامی سرورها از آن دستورات را بگیرند، به اسم سرور تحت شبکه شناخته می‌شود. در نتیجه در سیستم های صوتی که به صورت شبکه کار می‌کنند هم باید سرور تحت شبکه به کار گرفته شود.

سخن پایانی

همواره در این مقاله به شرح سیستم های صوتی تحت شبکه موجود در کارخانه ها، بیمارستان ها، ادارات و… پرداختیم. با خواندن این مقاله می توانید به تمامی سوالات خود در ارتباط با سیستم تحت شبکه و تجهیزات و لوازمات فنی به کار رفته در این سیستم ها و همچنین کارایی و عملکرد هر یک از تجهیزات به کار رفته، دست پیدا کرده و از آن ها بهترین بهره را ببرید.

سوالات متداول سیستم صوتی تحت شبکه

  1. سیستم صوتی تحت شبکه چیست؟
    به منتقل کردن صدا در قالب دیجیتال از یک محیط به محیطی دیگر در بستر شبکه سیستم صوتی تحت شبکه می گویند.
  2. انواع سیستم پیجینگ چیست؟
    سیستم پیجینگ آنالوگ و سیستم پیجینگ تحت شبکه.
  3. وظیفه آمپلی فایر سیستم صوتی تحت شبکه چیست؟
    وظیفه اصلی آمپلی فایر سیستم صوتی تحت شبکه، تقویت و بالا بردن کیفیت امواج های ضعیف صدای دریافت شده در بستر شبکه می باشد.

تیم مهندسی طنین سیمامشاهده نوشته ها

مجموعه طنین سیمای پاژ متخصص در امور تجیهز سیستم صوت، تصویر و نور حرفه ای سالن کنفرانس، سالن همایش و آمفی تئاتر، سالن‌ سینما، سالن اجتماعات و ... با بیش از 10 سال تجربه در خدمت شماست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *