سیستم صوتی آمفی تئاتر، سالن همایش و جلسه

سیستم صوتی آمفی تئاتر، سالن همایش و جلسات


یکی از مهمترین و اصلی ترین قسمت هایی که برای تجهیزات سالن آمفی تئاتر باید به آن توجه شود سیستم صوتی آمفی تئاتر می باشد. برای داشتن یک سالن آمفی تئاتر ایده آل باید به معماری سالن و زیباسازی و همچنین تجهیزات فنی و وسایل به کار گرفته شده در طراحی داخلی سالن توجه و دقت و ظرافت لازم را به عمل بیاوریم.

سیستم صوتی آمفی تئاتر

بسیاری از طراحانی که طراحی سیستم صوتی سالن آمفی تئاتر را برعهده دارند باید به طراحی و اجرای سیستم ها و تجهیزات اتاق کنترل مرکزی و همچنین طراحی و اجرای سیستم های صوتی و تصویری در این سالن را به نحو احسنت طراحی و اجرا کنند. سیستم های صوتی و تصویری موجود در سیستم صوتی آمفی تئاتر شامل سیستم های صوتی سالن دوربین های تصویربرداری سیستم های ویدئو پروژکتور و پخش تصاویر و… می باشند. اگر سالن آمفی ‌تئاتر مساحت و متراژ زیادی را داشته باشد باید سیستم صوتی به کار رفته شده در آن هم نسبت به سالن های دیگر که دارای متراژ کم تر می باشند نیز بیشتر باشد. برای طراحی سیستم صوتی سالن آمفی تئاتر باید از بهترین متخصصانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند دعوت کنید تا اقدامات لازم را برای تاسیس سیستم صوتی سالن نیز انجام بدهند.

اهمیت سیستم صوتی آمفی تئاتر

همانطور که در سالن های آمفی تئاتر به چشم اندازهای ویژه و زیبایی سالن و صندلی هایی که در سالن قرار می‌گیرد توجه زیادی نشان داده می شود ، باید بدانید که به رسا بودن و کیفیت صدای پخش شده در آمفی تئاتر هم باید توجه زیادی شود. در صورتی که صدا در نمایش های آمفی تئاتر ضعیف و یا بی کیفیت باشد بدون شک اجراهای درجه یک را تبدیل به یک اجرای ضعیف می کند. بعضی از مهم ترین مراحلی که زمان طراحی سیستم صوت سالن آمفی تئاتر به آن دقت بسیار زیادی می شود و طراحان به آن توجه می کنند را در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

سیستم صوتی آمفی تئاتر، سالن همایش و جلسه
اهمیت سیستم صوتی آمفی تئاتر

استفاده از عایق بیرونی

استفاده از عایق صوتی خارجی برای آماده کردن سالن آمفی تئاتر و همایش دارای اهمیت ویژه ای می باشد. که این کار باعث می شود که اگر صدایی در بیرون از سالن وجود داشته باشد به داخل سالن تئاتر یا همایش نفوذ پیدا نکند. به همین علت هنگام طراحی کردن سیستم صوتی سالن آمفی تئاتر و همایش به عایق بیرونی آن توجه زیادی لازم می باشد.

استفاده از عایق داخلی

همچنین استفاده از عایق صوتی داخلی هم از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. استفاده از عایق صوتی داخلی باعث می شود صداهای داخلی سالن حاصل از اجراها و نمایش ها به بیرون از سالن درز پیدا نکرده و از بیرون سالن آمفی تئاتر یا سالن همایش صدایی وارد خیابان نشود.

عایق کاری و آکوستیک سالن آمفی تئاتر

عایق های صوتی در حالت کلی به دو روش قابل نصب می باشند.

  • روش اول
    استفاده از عایق های صوتی به صورت قرار داشتن در زیرسازی دیوار و یا سالن آمفی‌تئاتر باعث ایزوله سازی صدا و جلوگیری از انتقال صدا از سالن آمفی تئاتر و همایش به دیگر قسمت ها و محیط ها و یا حتی خیابان می شود.
  • روش دوم
    استفاده از عایق های صوتی آکوستیکی بر روی دیوار سالن آمفی تئاتر یا همایش باعث می شود که سالن آمفی‌تئاتر حالت آکوستیک پیدا کند و عایق شود. و همچنین مانع از پیچیدن صدا در داخل سالن و کاهش پژواک سالن آمفی تئاتر و همایش می شود.

بهترین روش عایق کردن سالن آمفی تئاتر به کار گیری از هر دو روش می باشد که با اجرای هر دو میتوان سالن آمفی‌تئاتر عاری از پژواک و همچنین مانع نفوذ صدا به محیط های دیگر شد. در نتیجه استفاده ترکیبی از هر دو روش تاثیر بیشتر و بهتری را در فرایند عایق کاری و آکوستیک سالن آمفی تئاتر و سالن همایش به همراه دارد.

تجهیزات سیستم صوتی آمفی تئاتر

یکی دیگر از مراحل طراحی سیستم صوتی سالن آمفی تئاتر و سالن همایش استفاده از سیستم های متنوع برای صدای سالن نیز می باشد. و دارای اهمیت بسیار بوده و هر کدام وظیفه مشخص شده را بر عهده دارند. بعضی از سالن های آمفی تئاتر و همایش، سیستم صوتی مناسب و باکیفیتی را ندارند و وقتی که شما وارد این سالن‌ها می شوید متوجه می‌شوید که برگزار کننده مراسم با سیستم صوتی داخل سالن درگیری دارد و این امر باعث می شود که اشخاص اشتیاق خود را برای گوش دادن به مراسم یا اجرای داخل سالن نیز از دست بدهند.

سیستم صوتی آمفی تئاتر، سالن همایش و جلسه
تجهیزات سیستم صوتی آمفی تئاتر

تجهیزات کاربردی در سیستم صوتی آمفی تئاتر

تجهیزات و لوازمات فنی که در سیستم های صوتی سالن آمفی تئاتر و سالن همایش به کار می روند شامل موارد زیر می باشند:

  • میکسر صدا
  • بلندگو
  • میکروفون
  • آمپلی فایر
  • رک صوتی
  • باند اکتیو و پسیو

میکسر صدا سیستم صوتی آمفی تئاتر و همایش

میکسر صدا دستگاه الکترونیکی می باشد که برای ترکیب و منظم کردن امواج ها و سیگنال های صوتی با دریافت امواج صوت و اضافه کردن برخی از امکانات از قبیل پردازش و تنظیم کننده های سطح استفاده می شود. دستگاه میکسر صدا دارای یک یا چند خروجی می باشد که سیگنال ترکیب شده را به آمپلی فایر و یا به باند جهت تقویت و پخش از بلندگو انتقال می دهد.

انواع میکسر صدا عبارتند از:

  • دستگاه میکسر صدای آنالوگ
  • دستگاه میکسر صدای دیجیتال

آمپلی فایر سیستم صوتی آمفی تئاتر

 پاور آمپلی فایر هایی که در تالار مساجد اجرای زنده و یا سالن همایش و سالن آمفی تئاتر استفاده می شود، از نوع اهمی بوده و مدل اهمی آمپلی فایر در سیستم های صوت حرفه ای به کار می رود. آمپلی فایر دستگاهیست که کیفیت صدای خروجی دستگاه را افزایش می دهد و سپس صدای مورد نظر را به بلندگو ها به منظور پخش صدا می فرستد.

میکروفون سیستم صوتی آمفی تئاتر و همایش

نصب میکروفون یکی دیگر از تجهیزات مورد نیاز و الزامی سیستم صوتی آمفی تئاتر و همایش می باشد. میکروفون ها دارای انواع و مدل های متفاوتی می باشند که هرکدام از آن ها دارای ویژگی های مختص به خود می باشند. میکروفون های به کار گرفته شده در سالن آمفی تئاتر باید از کیفیت و وضوح صدا و عملکرد بالایی برخوردار باشند تا صدا به خوبی در همه قسمت های سالن پخش و شنیده شود.

سخن پایانی

همواره در این مقاله به شرح سیستم صوتی آمفی تئاتر،سالن همایش و جلسه پرداختیم و ویژگی ها و کارایی هر یک از این سیستم ها و تجهیزات فنی به کار رفته در این سیستم ها را به صورت کامل و جامع به شما معرفی کرده ایم. تا شما همراهان گرامی با خواندن این مقاله اطلاعات و دانش خود را بالا برده و با هوشیاری و دانش کافی اقدام به خرید تجهیزات مورد نیاز سیستم صوتی نیز کنید.

سوالات متداول سیستم صوتی آمفی تئاتر

  1. آکوستیک کاری سالن به چه معناست؟
    استفاده از عایق های صوتی آکوستیکی بر روی دیوار سالن آمفی تئاتر یا همایش باعث می شود که سالن آمفی‌تئاتر حالت آکوستیک پیدا کند و عایق شود. همچنین مانع از پیچیدن صدا در داخل سالن و کاهش پژواک سالن آمفی تئاتر و همایش می شود.
  2. آمپلی فایر سالن آمفی تئاتر و همایش چیست؟
    آمپلی فایر دستگاهیست که کیفیت صدای خروجی دستگاه را افزایش می دهد و سپس صدای مورد نظر را به بلندگو ها به منظور پخش صدا می فرستد.
  3. انواع میکسر صدا چیست؟
    دستگاه میکسر صدای دیجیتال و دستگاه میکسر صدای آنالوگ از انواع میکسر صدا می باشد.

تیم مهندسی طنین سیمامشاهده نوشته ها

مجموعه طنین سیمای پاژ متخصص در امور تجیهز سیستم صوت، تصویر و نور حرفه ای سالن کنفرانس، سالن همایش و آمفی تئاتر، سالن‌ سینما، سالن اجتماعات و ... با بیش از 10 سال تجربه در خدمت شماست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *