تفاوت وبینار و ویدئو کنفرانس

آشنایی با تفاوت وبینار و ویدئو کنفرانس


همانطور که می دانید با پیشرفت تکنولوژی در چند سال اخیر این امکان فراهم شده است که از طریق رسانه ها و نرم افزار های متنوع بتوان بدون نیاز به مسافرت و پرداخت برخی هزینه ها به راحتی با مردم در سراسر جهان ارتباط برقرار کرد. شرکت ها و موسسات بزرگ جهت برقراری ارتباط به بهترین شکل و بدون هیچ گونه مشکل به یک رسانه قوی نیاز دارند در این راستا باید بیان کرد وبینار و ویدئو کنفرانس در لیست بهترین رسانه ها قرار دارند. شاید این سوال برایتان به وجود آید وبینار و ویدئو کنفرانس چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟ در این مطلب از سایت طنین سیما با تفاوت وبینار و ویدئو کنفرانس به طور کامل آشنا خواهید شد.

به طور کلی می توان گفت وبینار و ویدئو کنفرانس جز ابزار های پرکاربرد هستند که اغلب شرکت های بزرگ جهت برقراری ارتباط از این ابزارها استفاده می کنند. با ما تا پایان این مطلب همراه باشید تا با تفاوت های اصلی میان این دو ابزار آشنا شوید.

مقایسه ویدئو کنفرانس و وبینار

امروزه رویداد های مجازی از قبیل وبینار، جلسات آنلاین و ویدئو کنفرانس در میان افراد از محبوبیت ویژه ای برخوردار است. استفاده از این ابزار ها و رسانه ها این امکان را برای شما عزیزان فراهم می کند که بدون نیاز به پرداخت هزینه های زیاد و سفر های طولانی به راحتی بتوانید با همکاران و مشتریان خود ارتباط برقرار کنید. این نکته مهم را در نظر داشته باشید یکی از مهم تجهیزات سالن کنفرانس استفاده از ویدئو کنفرانس و وبینار است.

در واقع این ابزار ها به شرکت های بزرگ این امکان را می دهند تا با مشتریان خود در هر کجا که هستند دسترسی پیدا کنند. اغلب افراد در زمان استفاده از ویدئو کنفرانس و وبینار این سوال برایشان به وجود می آید تفاوت وبینار و یدئو کنفرانس چیست؟ کدام یک از این ابزار ها مناسب تر است؟ برای پاسخ به این سوالات با ما در این مطلب از سایت طنین سیما همراه باشید. در ادامه با تفاوت های اصلی و مهم میان وبینار و ویدئو کنفرانس آشنا خواهید شد:

  • وبینار در واقع یک نوع کنفرانس تحت وب است اما ویدئو کنفرانس یک نوع جلسه تصویری است که بین چند نفر برگزار می شود.
  • عملکرد و هدف وبینار اشتراک گذاری و ارائه داده است. اما هدف ویدئو کنفرانس همکاری و برقراری ارتباط است.
  • در وبینار امکان برقراری تماس تصویری وجود ندارد. اما در ویدئو کنفرانس همه اعضا به صورت تصویری یکدیگر را می بینند.
  • ویدئو کنفرانس یک ارتباط دوطرفه دارد. اما وبینار حاوی ارتباط یک طرفه است.
  • در وبینار نیازی به تجهیزات خاصی نیست. اما در ویدئو کنفرانس نیاز به تجهیزات ویژه برای ارتباط وجود دارد.
ویدئو کنفرانس و وبینار
فرق میان وبینار و ویدئو کنفرانس

وبینار چیست؟

برای آشنایی با مقایسه وبینار و ویدئو کنفرانس در ابتدا بهتر است با خصوصیات و ویژگی های وبینار به طور کامل آشنا باشید. وبینار ها در واقع رویداد هایی هستند که به صورت آنلاین برگزار می شوند. این ابزار در واقع برای ارائه اطلاعات و داده ها طراحی شده است. در وبینار ممکن است اشتراک گذاری صفحه نمایش نیز صورت گیرد و بیش از یک ارائه دهنده کلیدی داشته باشد.

مخاطبان در وبینار عموما بینندگان منفعل هستند. به طور کلی می توان گفت برای شرکت در وبینار و ارائه اطلاعات و داده ها نیازی به تجهیزات خاصی از قبیل میکروفن و یا وبکم نیست. با استفاده از این ابزار همچنین می توانید جلسات را ضبط نمایید و در اختیار افراد قرار دهید.

با شرکت در وبینار افراد می توانند با استفاده از ابزار های متنوعی همچون چت، آزمون و نظر سنجی با مخاطبان ارتباط بگیرند. با استفاده از این رسانه می توان رسانه های اجتماعی را با سایر افراد به اشتراک گذاشت این در حالی است که این قابلیت در ویدئو کنفرانس وجود ندارد. در ادامه با برخی از مهم ترین ویژگی های وبینار آشنا خواهید شد:

  • امکان برگزاری نظرسنجی، پیشنهاد، آزمون و چت
  • ضبط اشتراک گذاری ها و سخنرانی ها
  • برقراری ارتباط صوتی، تصویری و متنی به صورت زنده
  • ارائه نمایش های اسلایدی و محتوای صفحه
  • امکان اشتراک گذاری صفحه نمایش
آشنایی با وبینار
بررسی ویژگی های وبینار

ویدئو کنفرانس چیست؟

جهت بررسی تفاوت وبینار و ویدئو کنفرانس در ابتدا بهتر است با خصوصیات ویدئو کنفرانس به طور کامل آشنا شوید. ویدئو کنفرانس به صورت کاملا زنده از طریق اینترنت برگزار می شود. این گونه ابزار ها در واقع بر اشتراک گذاری داده ها و اطلاعات جمعی متمرکز هستند. سخنرانی و اشتراک گذاری اطلاعات در ویدئو کنفرانس معمولا به صورت یک به چند انجام نمی شود. از همین رو با شرکت در ویدئو کنفرانس از تمامی افراد تقاضا می شود از سیستمی که می توان ابزار ویدئو کنفرانس اجرا کند استفاده کنند.

برخی افراد بر این باور هستند استفاده از ویدئو کنفرانس بسیار پیچیده و هزینه بر است. اما باید بیان کرد که این یک باور اشتباه است. امروزه اغلب دستگاه های رایانه ای هوشمند ابزار های لازم برای شرکت در ویدئو کنفرانس را به همراه دارند. ابزار های مورد نیاز جهت برگزاری کنفرانس ویدئویی شامل میکروفن و دوربین، بلندگوها، اتصال به اینترنت، نرم افزار ویدئو کنفرانس و صفحه نمایش می باشد. برخی از مهم ترین ویژگی های ویدئو کنفرانس شامل امکان اشتراک گذاری صفحه نمایش، قابلیت های وبکم چندگانه، Voip، امکان ضبط جلسه، ویژگی های چت و سخنرانی، گزارش عملکرد و ویدئو hd می باشد.

آشنایی با ویدئو کنفرانس
ویژگی های ویدئو کنفرانس

تفاوت های دیگر میان وبینار و ویدئو کنفرانس

در این مطلب همانطور که گفته شد با خصوصیات و مهم ترین ویژگی های وبینار و ویدئو کنفرانس به طور کامل آشنا شدید. همانطور که می دانید با پیشرفت تکنولوژی اغلب افراد تمایل دارند از بهترین و ساده ترین روش برای برگزاری جلسات استفاده کنند. در این میان باید بیان کرد وبینار و ویدئو کنفرانس در لیست بهترین ابزار ها برای برقراری ارتباط قرار دارند.

ممکن است برای انتخاب میان وبینار و ویدئو کنفرانس دچار سردرگمی شوید برای انتخاب بهترین و مناسب ترین ابزار متناسب با هدف و نیاز خود بهتر است با تفاوت های دیگر میان ویدئو کنفرانس و وبینار آشنا شوید. در ادامه با تفاوت وبینار و ویدئو کنفرانس آشنا خواهید شد:

  • نوع رویداد وبینار به صورت عمومی است. اما نوع ویدئو کنفرانس خصوصی است.
  • وبینار برای مخاطبان زیاد بسیار مناسب است. اما ویدئو کنفرانس برای مخاطبان با تعداد کوچک است.
  • در ویدئو کنفرانس هزینه تجهیزات مخصوص و نرم افزار باید پرداخت شود. اما در وبینار تنها هزینه نرم افزار پرداخت می شود.
  • مخاطبان در وبینار نمی توانند مستقیما سوال کنند. اما در ویدئو کنفرانس هر شرکت کننده می تواند به عنوان ارائه دهنده سوال کند.
  • وبینار از مخاطبان با تعداد نامحدود پشتیبانی کند. این در حالی است که ویدئو کنفرانس با ظرفیت مشخص شده می تواند از مخاطبان پشتیبانی کند.
  • ویدئو کنفرانس برای بحث های میزگرد بسیار مناسب است. اما وبینار برای بازاریابی و نمایش محصولات مناسب است.
تفاوت ویدئو کنفرانس و وبینار
تفاوت های اصلی میان وبینار و ویدئو کنفرانس

استفاده از وبینار بهتر است یا ویدئو کنفرانس؟

با اصلی ترین و مهم ترین تفاوت وبینار و ویدئو کنفرانس به طور کامل آشنا شدید. اغلب افراد در زمان استفاده از این ابزار ها این سوال برایشان به وجود می آید استفاده از وبینار بهتر است یا ویدئو کنفرانس؟ در پاسخ به این سوال باید بیان کرد که هیچ کدام بهتر از دیگری نیست. در واقع برای استفاده از این ابزار ها در ابتدا باید نیاز و هدف سازمان خود را به خوبی مشخص کنید.

سپس با توجه به این موضوع می توانید از وبینار و یا ویدئو کنفرانس استفاده کنید. در واقع می توان گفت باید به سراغ ابزار هایی باشید که دارای برخی ویژگی ها از جمله کنترل قوی، امکان ضبط و اشتراک گذاری داده ها و اطلاعات، تجزیه و تحلیل، ویژگی های تعاملی، ویژگی های مشارکتی و.. باشند. به طور کلی می توان گفت در زمان انتخاب میان وبینار و ویدئو کنفرانس در ابتدا باید هدف سازمان و شرکت را بررسی کنید.

وبینار بهتر است یا ویدئو کنفرانس؟
ویدئو کنفرانس بهتر است یا وبینار؟
سخن پایانی

در این مطلب از سایت طنین سیما همانطور که گفته شد با مهم ترین و اصلی ترین تفاوت وبینار و ویدئو کنفرانس به طور کامل آشنا شدید. اغلب افراد در زمان استفاده از ویدئو کنفرانس و وبینار این سوال برایشان به وجود می آید تفاوت وبینار و ویدئو کنفرانس چیست؟ کدام یک از این ابزار ها مناسب تر است؟ برای پاسخ به این سوالات با ما در این مطلب از سایت طنین سیما همراه باشید. فراموش نکنید در زمان انتخاب میان وبینار و ویدئو کنفرانس در ابتدا باید هدف سازمان و شرکت را بررسی کنید.

سوالات متداول تفاوت وبینار و ویدئو کنفرانس

  1. استفاده از وبینار بهتر است یا ویدئو کنفرانس؟
    در واقع برای استفاده از این ابزار ها در ابتدا باید نیاز و هدف سازمان خود را به خوبی مشخص کنید. سپس با توجه به این موضوع می توانید از وبینار و یا ویدئو کنفرانس استفاده کنید. در واقع می توان گفت باید به سراغ ابزار هایی باشید که دارای برخی ویژگی ها از جمله کنترل قوی، امکان ضبط و اشتراک گذاری داده ها و اطلاعات، تجزیه و تحلیل، ویژگی های تعاملی، ویژگی های مشارکتی و.. باشند.
  2. ویدئو کنفرانس چیست؟
    ویدئو کنفرانس به صورت کاملا زنده از طریق اینترنت برگزار می شود. این گونه ابزار ها در واقع بر اشتراک گذاری داده ها و اطلاعات جمعی متمرکز هستند. سخنرانی و اشتراک گذاری اطلاعات در ویدئو کنفرانس معمولا به صورت یک به چند انجام نمی شود. از همین رو با شرکت در ویدئو کنفرانس از تمامی افراد تقاضا می شود از سیستمی که می توان ابزار ویدئو کنفرانس اجرا کند استفاده کنند.
  3. وبینار چیست؟
    وبینار ها در واقع رویداد هایی هستند که به صورت آنلاین برگزار می شوند. این ابزار در واقع برای ارائه اطلاعات و داده ها طراحی شده است. در وبینار ممکن است اشتراک گذاری صفحه نمایش نیز صورت گیرد و بیش از یک ارائه دهنده کلیدی داشته باشد. مخاطبان در وبینار عموما بینندگان منفعل هستند. به طور کلی می توان گفت برای شرکت در وبینار و ارائه اطلاعات و داده ها نیازی به تجهیزات خاصی از قبیل میکروفن و یا وبکم نیست. با استفاده از این ابزار همچنین می توانید جلسات را ضبط نمایید و در اختیار افراد قرار دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *