تجهیز سالن آمفی تئاتر

نکات مهم تجهیز سالن آمفی تئاتر


نکات مهم در طراحی و تجهیز سالن آمفی تئاتر

در طراحی و تجهیز سالن آمفی تئاتر بسته به نوع کاربری و مساحت سالن نکاتی از جمله چیدمان صندلی ها، معماری سالن، آکوستیک سازی سالن، سیستم های صوتی تصویری و همچنین نورپردازی تخصصی وجود دارد که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

نحوه چیدمان صندلی در طراحی سالن آمفی تئاتر

هر صندلی با توجه به نوع قرارگیری در سالن و همچنین اکونومی و VIP بودن آن دارای ابعاد مشخصی و فضای رفت و آمد استانداردی می باشد.در چیدمان باید به آن توجه کرد که در نقشه زیر به وضوح نمایش داده شده است.

چیدمان صندلی در طراحی سالن آمفی تئاتر
چگونگی چیدمان صندلی در طراحی سالن آمفی تئاتر

معماری سالن آمفی تئاتر

تجهیز سالن آمفی تئاتر در بخش معماری بسته به تعداد نفرات و کاربری آنها متفاوت می باشد. نکته قابل توجه این است که در سالن های کوچک تعداد نفرات کم و طول کم سالن نیاز به شیب بندی نمی باشد. اما در سایر سالن های بزرگتر توجه به شیب بندی و دید افراد شرکت کننده به استیج، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

آکوستیک سازی در معماری سالن آمفی تئاتر

در معماری سالن های آمفی تئاتر و سالن های کنفرانس، توجه به آکوستیک از اهمیت ویژه ای برخوردار است. آکوستیک سازی سالن نیاز به محاسبات تخصصی دارد که بسته با پارامترهایی که محاسبات به ما نشان می دهد، با استفاده از نوع، روش اجرا، استفاده از متریال های ویژه، جاذب صوت و همچنین با توجه به مسائل زیباشناسی و المان های مرتبط با سالن طراحی و آکوستیک سازی سالن را انجام داد.

آکوستیک سازی سالن آمفی تئاتر
اهمیت آکوستیک سازی در معماری سالن آمفی تئاتر

آکوستیک سازی در سیستم صوت تجهیز سالن آمفی تئاتر

یکی از روش های آکوستیک سازی در سالن آمفی تئاتر، توجه به مسئله چیدمان و نوع اسپیکرها می باشد. نکته قابل توجه این است که هرچه سالن در بحث معماری آکوستیک سازی بهتری شده باشد، در اجرای صوت روش های راحت تری برای صدارسانی را داریم. اما هرچه در مبحث معماری به این قضیه کمتر توجه شود ما مجبوریم از طریق چیدمان و استفاده از تجهیزات صدارسانی خاص، بهترین صوت را به صورت یکپارچه و بدون رفلکس و یا تاخیر در سالن را داشته باشیم. بدون اینکه فرد در نزدیکی اسپیکرها گرفتار صدای زیاد و گوش خراش و یا فردی با فاصله زیاد از اسپیکر نتواند به خوبی صدای مورد نظر را بشنود.

آکوستیک سازی از طریق سیستم صوت با روش چیدمان مناسب

اگر به صورت خلاصه بخواهیم درباره چیدمان اسپیکرها صحبت کنیم یکی از روش های ساده استفاده از تعداد اسپیکرهای با توان متوسط ولی با تعداد بالا و پخش کردن آن با توجه به پارامترهای خاص در سالن می باشد. به طوری که نیاز نباشد حداکثر توان هر اسپیکر استفاده شود و صدا در تمامی فضاهای سالن به صورت یکپارچه به گوش همه برسد.

آکوستیک سازی از طریق سیستم صوت با روش استفاده از اسپیکرهای خاص

امروزه در دنیا اسپیکر هایی تحت عنوان array speaker یا line array در سالن های آمفی تئاتر و به خصوص سالن هایی با کاربری کنسرت استفاده می شود که به بیان ساده این اسپیکرها و یا سیستم های پخش صوت به صورت خطی و یا نقطه ای می باشد. که با توجه به پارامترهای فنی مشخصی هر نوع از این مدل اسپیکرها صدا به صورت یکنواخت در یک خط مشخص و با زاویه خاص در طول نسبتا زیاد پخش می شود. اینگونه اسپیکرها هزینه های نسبتا بالایی داشته و دارای نکات فنی و اجرایی خاصی می باشند.

بخش های مورد نیاز در طراحی سالن آمفی تئاتر

در این بخش از تجهیز سالن آمفی تئاتر، به صورت کامل بخش های مورد نیاز در طراحی سالن آمفی تئاتر را خواهیم پرداخت.

بخش های مهم در طراحی سالن آمفی تئاتر
بررسی بخش های مورد نیاز در طراحی سالن آمفی تئاتر
  • اتاق فرمان
    اتاقی که تمامی تجهیزات صوتی، تصویری، نورپردازی و کنترل سالن در این اتاق قرار دارد. اتاق فرمان دارای استانداردهای خاصی می باشد. در این اتاق داشتن پنجره ویزور اهمیت ویژه ای دارد و اپراتور بتواند به صورت فیزیکی به سالن اشراف داشته باشد. موقعیت مناسب اتاق فرمان در سالن، انتهای سالن آمفی تئاتر می باشد که معمولا جهت مخالف استیج قرار دارد.
    لازم به ذکر است تغییرات ایمنی و وجود تهویه مناسب و همچنین فضای راحت حین نشستن و رفت و آمد راحت اپراتور از ملزومات اتاق فرمان می باشد.
  • استیج
    بخش اصلی سالن آمفی تئاتر، استیج و سن می باشد که سخنرانان، خوانندگان و بازیگران روی استیج برنامه خود را اجرا می کنند.معمولا روی سن تغییراتی از قبیل تریبون، میکروفون ها، مانیتور اسپیکر و کانکتورهای مورد نیاز جهت ارتباط صوتی تصویری وجود دارد که در مبحث سیستم های صوتی تصویری به آن اشاره می کنیم.

بخش  راهروها و ورودی خروجی ها

در سالن آمفی تئاتر با توجه به تعداد نفرات و همین مسائل ایمنی درب ها و فضاهای راهرو، ابعاد استانداردی وجود دارد که کنترل رفت و آمد افراد به درستی انجام گیرد.

سیستم صوتی و تصویری سالن آمفی تئاتر

  • سیستم صوت
    اولین بخش از تجهیزاتی که برای تجهیز سالن آمفی تئاتر به آن خواهیم پرداخت، سیستم صوت می باشد. سیستم صوت مورد نیاز آمفی تئاتر شامل میکروفون های تریبونی، میکروفون های بی سیم ( headmic یا vocal set)، اسپیکرهای (main speaker – monitor speaker)، میکروفون های با سیم و همچنین کانکتورهای مورد نیاز جهت ارتباط صوتی، تغییرات روی استیج با سیستم صوت از قبیل تغییرات پخش playback و یا سازهای مختلف در کنسرت ها می باشد.
    تجهیزات کنترل صوتی از قبیل میکسر صوتی، آمپلی فایرها و پروسسورها که در اتاق فرمان می باشد.
  • سیستم تصویربرداری
    شامل دوربین PTZ موجود در سالن با توجه به نقاط تحت پوشش تصویری که از طریق یک کنترلر مرکزی جهت فرمان به حرکت دوربین ها و با زوم کردن بر روی سوژه می باشد. لازم به ذکر است میکسر تصویر جهت سوئیج کردن بین دوربین ها با افکت های خاص می باشد.
    محتواهای تصویربرداری شده جهت ضبط و یا ارتباط وب کنفرانس قابل استفاده می باشد.
انتخاب سیستم صوتی و تصویری سالن آمفی تئاتر
آشنایی با سیستم صوتی و تصویری سالن آمفی تئاتر

سیستم نورپردازی در تجهیز سالن آمفی تئاتر

سیستم نورپردازی آمفی تئاتر به دو دسته کلی عمومی و تخصصی تقسیم می شوند. منظور از سیستم نورپردازی عمومی همان نور عمومی سالن در محل حضور شرکت کنندگان و محل های رفت و آمد می باشد. نور عمومی سالن ها معمولا با نرم افزارهایی مثل DIALUX و با توجه به پارامترهای معماری قابل محاسبه می باشد. همچنین می توان تعداد و توان لامپ های مورد نیاز را محاسبه کرد.

نور تخصصی سالن آمفی تئاتر

مبحث مهمی که باید در آمفی تئاتر به آن بپردازیم نور تخصصی می باشد. منظور از نور تخصصی آمفی تئاتر نور ویژه استیج یا سن می باشد که به وسیله پروژکتور های مخصوصی که بیشتر راجع به آن صحبت می کنیم انجام می شود. نور تخصصی در 3 بخش موضعی، نیمه موضعی و آنتی شید یا سایه کش می باشد.

  • نور موضعی
    نور موضعی که صرفا به یک بخش خاصی از استیج مثل تریبون یا جایگاه مخصوص سخنران و یا خواننده می باشد، می تابد. در مدل نور موضعی از پروژکتورهای 2 لنز استفاده می شود. در این مدل پروژکتورها امکان zoom یا zoom out وجود دارد.
  • نور نیمه موضعی
    نور نیمه موضعی به وسیله پروژکتورهای تک لنز که بخش های محدود از کف استیج تابیده می شود. این مدل پروژکتورها دارای صفحه های شیدر می باشد که امکان محدود کردن و کنترل شدت نور می باشد. این نور باید کنترل شود که روی منبع پخش تصویر مثل پرده پروژکشن و یا ویدئو وال تابشی نداشته باشد.
  • نور آنتی شید یا سایه کش
    نور آنتی شید یا سایه کش به وسیله پروژکتورهای پار 4 کاسه و تک کاسه قابل استفاده می باشد. این نوع نور جهت پوشش تمامی قسمت های سن می باشد.

لازم به ذکر است تمامی پروژکتورها دارای مدل های لامپی، LED و یا COB می باشد که هرکدام مزایا و معایب خود را دارند. تمامی این سیستم های نوری تخصصی توسط میکسرهای نوری یا دیمرها در اتاق کنترل توسط اپراتور قابل تنظیم می باشد.

نور تخصصی جشنی

یکی از مدل های نورپردازی در برخی از سالن های آمفی تئاتر با توجه به نوع کاربری آن ها که استفاده کنسرتی یا جشنی داشته باشد، از مدل های نورپردازی اصطلاحا جشنی استفاده می شود. تجهیزاتی که در این مورد می توان استفاده کرد شامل پروژکتورهای پار رنگی (LED)، LEDvash، فلاشر انواع لیزرهای خطی، بارانی و یا تغییرات رباتیکی نورپردازی مثل دستگاه مووینگ (moving) استفاده می شود. لازم به ذکر است این مدل نورپردازی برای بهتر دیده شدن نیازمند مِه در فضای سالن می باشد. که این کار از طریق دستگاه های مِه ساز سرد و یا مِه ساز گرم انجام می شود که مایع موجود در دستگاه مِه ساز در صورت استاندارد بودن، بدون بو و یا ضرر خاصی برای تنفس انسان می باشد.

استفاده از مدل نورپردازی از ارکان اصلی تجهیز سالن های کنسرت و تالارهای عروسی می باشد. اما در سالن های آمفی تئاتر بسته به نیاز و کاربری سالن، مورد استفاده قرار می گیرد.

کفپوش سالن آمفی تئاتر

یکی از موارد مهم در طراحی و تجهیز سالن آمفی تئاتر بدون شک استفاده از کفپوش مناسب در سالن است. در واقع می توان گفت کفپوش ها از لحاظ ظاهری و زیبایی نقش بسیار مهمی در تجهیز این سالن ایفا می کنند. امروزه در سالن های آمفی تئاتر از کفپوش های متنوعی استفاده می شود.

این نکته مهم را در نظر داشته باشید انتخاب نوع کفپوش مناسب به سلیقه شما و شرایط سالن بستگی دارد. متخصصان شرکت طنین سیما در تمامی مراحل انتخاب و اجرای تجهیزات مناسب و با کیفیت مخصوص سالن آمفی تئاتر در کنار شما عزیزان خواهند بود. با خیالی مطمئن می توانید جهت تجهیز سالن آمفی تئاتر مجموعه ما را انتخاب کنید. در ادامه با کفپوش های مورد استفاده در سالن آمفی تئاتر آشنا خواهید شد:

  • کفپوش لمینت: یکی از محبوب ترین کفپوش های سالن آمفی تئاتر بدون شک مدل لمینت است. این نوع از کفپوش در برابر فشار و بار زیاد از مقاومت بالایی برخوردار است.
  • موکت از انواع کفپوش: از بهترین مزیت این نوع کفپوش ها می توان به نصب آسان و تنوع در طرح و رنگ های آن اشاره کرد.
  • کفپوش چوب پنبه ای: این مدل از کفپوش ها سطح نرمی دارند و در برابر فشار زیاد بسیار مقاوم هستند. کفپوش چوب پنبه ای همچنین از دوام بالایی نیز برخوردار است.
انتخاب کفپوش سالن آمفی تئاتر
کفپوش مناسب سالن آمفی تئاتر
سخن پایانی

به طور خلاصه در این مقاله در مورد تجهیز سالن آمفی تئاتر صحبت کردیم. حال اگر شما قصد تجهیز سالن آمفی تئاتر دارید، می توانید با مشاوران ما به صورت کاملا رایگان در ارتباط باشید تا شما عزیزان را در این خصوص راهنمایی کنند. برای دریافت مشاوره رایگان می توانید با شماره 02191018646 در تماس باشد. همچنین می توانید از طریق فرم تماس با ما در ارتباط باشید تا مشاوران ما در اسرع وقت با شما تماس حاصل فرمایند.

سوالات متداول

  1. بهترین شرکت برای تجهیز سالن آمفی تئاتر کدام است؟
    شرکت های زیادی در حوزه تجهیز سالن آمفی تئاتر مشغول به فعالیت می باشند. اما تیم طنین سیما با رزومه ای قوی آماده تمامی پروژه های تجهیز سالن کنفرانس، آمفی تئاتر، همایش، سالن کنسرت و … می باشد.
  2. تجهیزات مورد نیاز در سالن آمفی تئاتر چه بخش هایی می باشد؟
    اگر بخواهیم به صورت کوتاه از تجهیزات سالن آمفی تئاتر بگوییم، سیستم صوت و سیستم تصویربرداری از مهمترین تجهیزات سالن آمفی تئاتر می باشد.
  3. چگونه می توان با مشاوران طنین سیما در ارتباط بود؟
    شما می توانید با شماره گیری 02191018646 یا با پر کردن فرم تماس یا پر کردن فرم گفتینو با مشاوران ما در تماس باشید.
  4. نور تخصصی در تحهیز سالن آمفی تئاتر به چند دسته تقسیم می شود؟
    نور تخصصی در 3 بخش موضعی، نیمه موضعی و آنتی شید یا سایه کش می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *