تجهیزات مورد نیاز اتاق مانیتورینگ

آشنایی با تجهیزات مورد نیاز اتاق مانیتورینگ


اتاق مانیتورینگ و یا اتاق کنترل در واقعی به مکانی گفته می شود که تصاویر تمامی دوربین های مدار بسته در این اتاق به خوبی کنترل و هدایت می شود. اصلی ترین تجهیزات به کار رفته در این اتاق شامل چندین مانیتور با ابعاد مختلف، سیستم برق اضطراری، تهویه هوا و… می باشد. در این مطلب از سایت طنین سیما به بررسی تجهیزات مورد نیاز اتاق مانیتورینگ برای شما عزیزان خواهیم پرداخت.

در نظر داشته باشید شخص مسئول و یا اپراتور باید ساعات طولانی را در این اتاق سپری کند از همین رو امکانات به کار رفته در اتاق مانیتورینگ باید از لحاظ رفاهی و راحتی در بالاترین سطح ممکن باشد. با ما تا پایان این مطلب همراه باشید تا با تجهیزات اصلی این اتاق آشنا شوید.

آشنایی با تجهیزات مورد نیاز اتاق مانیتورینگ

با طراحی اتاق مانیتورینگ به بهترین صورت و با استفاده از سیستم های دوربین مداربسته یکپارچه به راحتی می توان بالاترین امنیت را به کار گرفت. به طور کلی می توان گفت اتاق مانیتورینگ در واقع مرکز و قلب هر سازمان و یا شرکت محسوب می شود که مهم ترین نقش را در ارتقای کاری کارمندان دارد. این نکته مهم را در نظر داشته باشید طراحی اتاق مانیتورینگ باید از ارگونومیکی مناسب برخوردار باشد.

چرا که افراد حاضر در این اتاق مدت طولانی را سپری خواهند کرد از همین رو باید به راحتی افراد توجه ویژه ای داشت. فراموش نکنید اگر در طراحی این اتاق از تجهیزات مناسب و استاندارد استفاده نشود بدون شک ادامه ی کار دشوار خواهد شد. در ادامه با مهم ترین تجهیزات مورد نیاز اتاق مانیتورینگ آشنا خواهید شد:

  • استفاده از مانیتورهای مناسب
  • صندلی های مناسب و استاندارد
  • برخورداری از سیستم های تهویه
  • نورپردازی مناسب اتاق مانیتورینگ
  • ایجاد فضای کافی برای استراحت کارمندان
  • میزان رطوبت و صدا در اتاق مانیتورینگ
  • برخورداری از دستگاه های ضبط تصاویر
  • توجه با ابعاد اتاق مانیتورینگ
تجهیزات اتاق مانیتورینگ
معرفی تجهیزات مورد نیاز اتاق مانیتورینگ

استفاده از صندلی های استاندارد و ارگونومیک

یکی از اصلی ترین تجهیزات اتاق مانیتورینگ بدون شک استفاده از صندلی های مناسب و استاندارد است. همانطور که گفته شد اپراتور باید ساعات طولانی را در این اتاق سپری کند از همین رو صندلی که استفاده می کند باید کاملا راحت باشد تا فرد به هیچ عنوان دچار خستگی و کلافگی نشود. البته در نظر داشته باشید صندلی باید از تکیه گاه هایی نیز برخوردار باشد تا فرد بتواند در زمان کار احساس راحتی داشته باشد.

نمایشگر های مناسب برای اتاق مانیتورینگ

از دیگر تجهیزات مورد نیاز اتاق مانیتورینگ می توان به نمایشگرهای مناسب اشاره کرد. انتخاب نوع نمایشگر برای این اتاق در واقع به نوع خروجی های موجود در آن ها بستگی دارد. امروزه انواع متنوعی از مانیتورها به بازار عرضه شده است که شما عزیزان می توانید با توجه به بودجه و نیاز سازمان بهترین مانیتور را برای اتاق مانیتورینگ خریداری نمایید. در زمان خرید مانیتور حتما به رزولوشن توجه کنید.

نمایشگر مناسب اتاق مانیتورینگ
انتخاب نمایشگر مناسب برای اتاق مانیتورینگ

میزان رطوبت و صدا در اتاق مانیتورینگ

یکی دیگر از اصلی ترین تجهیزات مورد نیاز اتاق مانیتورینگ بدون شک میزان رطوبت و صدا در این اتاق است. بهترین و متعادل ترین درجه حرارت در این اتاق بین 20 تا 26 درجه سانتی گراد است. همچنین میزان رطوبت نیز بین 30 تا 90 درصد می باشد. در کنار این دو مورد میزان صدا در اتاق مانیتورینگ بین 50 تا 80 دسی بل توصیه می شود.

شما عزیزان می توانید برای کنترل صدا در این اتاق از جدا کننده ها و یا عایق های پوششی میان دیوار و سقف استفاده کنید. این نکته مهم را در نظر داشته باشد به هیچ عنوان در اتاق مانیتورینگ از وسایل گرمازایی استفاده نکنید چرا که باعث ایجاد گازهای سمی در محیط می شود.

نورپردازی مناسب اتاق مانیتورینگ

برای تامین روشنایی اتاق مانیتورینگ می توانید از راه کارهای متنوعی استفاده کنید. جهت تامین نور در طول روز می توان در صورت وجود پنجره در اتاق از نور طبیعی استفاده کرد. البته در کنار نور خورشید می توان از نور الکتریکی و یا ترکیبی از هر دو آن ها استفاده کرد.

در زمان تامین نور این نکته مهم را در نظر داشته باشید نور باید حتما از نظر توزیع فرکانس مطلوب باشد. همچنین میزان نور و درخشندگی باید به گونه ای باشد که باعث خستگی و چشم زدگی فرد در طی کار نشود. به طور کلی می توان گفت میزان نور باید کافی و متعادل باشد.

نورپردازی اتاق مانیتورینگ
استفاده از نورپردازی مناسب اتاق مانیتورینگ

بررسی کاربرد های اتاق مانیتورینگ

با تجهیزات مورد نیاز اتاق مانیتورینگ به طور کامل آشنا شدید. امروزه در اغلب سازمان ها و شرکت ها که دارای تعداد زیادی دوربین مدار بسته هستند جهت کنترل بهتر و دقیق تر از مکانی به عنوان اتاق مانیتورینگ استفاده می شود این مکان باید به گونه ای طراحی شده باشد که تمامی تجهیزات مورد نیاز به خوبی اعمال گردد. در ادامه با برخی از کاربرد های اتاق مانیتورینگ آشنا خواهید شد:

  • دسترسی بهتر و نظارت بر تمامی تصاویر نقاط مختلف
  • امکان محدودیت دسترسی برای افراد
  • دسترسی سریع به تصاویر ضبط شده، تنظیمات، کنترل دوربین
  • امکان بررسی و کنترل تصاویر دوربین از چندین محل
 کاربرد های اتاق مانیتورینگ
آشنایی با بررسی کاربرد های اتاق مانیتورینگ
سخن پایانی

در این مطلب از سایت طنین سیما همانطور که گفته شد با تجهیزات مورد نیاز اتاق مانیتورینگ به طور کامل آشنا شدید.  اتاق مانیتورینگ و یا اتاق کنترل در واقعی به مکانی گفته می شود که تصاویر تمامی دوربین های مدار بسته در این اتاق به خوبی کنترل و هدایت می شود. اصلی ترین تجهیزات به کار رفته در این اتاق شامل چندین مانیتور با ابعاد مختلف، سیستم برق اضطراری، تهویه هوا و… می باشد. در این مطلب به بررسی تجهیزات اتاق مانیتورینگ برای شما عزیزان پرداخته شد.

سوالات متداول تجهیزات مورد نیاز اتاق مانیتورینگ

  1. نورپردازی مناسب اتاق مانیتورینگ باید به چه صورت باشد؟
    جهت تامین نور در طول روز می توان در صورت وجود پنجره در اتاق از نور طبیعی استفاده کرد. البته در کنار نور خورشید می توان از نور الکتریکی و یا ترکیبی از هر دو آن ها استفاده کرد. در زمان تامین نور این نکته مهم را در نظر داشته باشید نور باید حتما از نظر توزیع فرکانس مطلوب باشد. همچنین میزان نور و درخشندگی باید به گونه ای باشد که باعث خستگی و چشم زدگی فرد در طی کار نشود. به طور کلی می توان گفت میزان نور باید کافی و متعادل باشد.
  2. کاربرد های اتاق مانیتورینگ به چه صورت است؟
    دسترسی بهتر و نظارت بر تمامی تصاویر نقاط مختلف، امکان محدودیت دسترسی برای افراد، دسترسی سریع به تصاویر ضبط شده، تنظیمات، کنترل دوربین، امکان بررسی و کنترل تصاویر دوربین از چندین محل.
  3. نمایشگر های مناسب برای اتاق مانیتورینگ باید به چه شکل باشد؟
    انتخاب نوع نمایشگر برای این اتاق در واقع به نوع خروجی های موجود در آن ها بستگی دارد. امروزه انواع متنوعی از مانیتورها به بازار عرضه شده است که شما عزیزان می توانید با توجه به بودجه و نیاز سازمان بهترین مانیتور را برای اتاق مانیتورینگ خریداری نمایید. در زمان خرید مانیتور حتما به رزولوشن توجه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *